Ivana Zelizňáková, šéfka odboru marketingu v SPPSPP
StoryEditor

Spánok je energia, ktorú nenahradíme ničím! Ako nám ho zlepší digitálna očista?

20.10.2023, 00:00
PR Články

Šéfka odboru marketingu v SPP Ivana Zelizňáková vysvetľuje, ako spolu súvisia kvalitný spánok a digitálna očista a prečo je pre SPP táto problematika hodná osvety.

Spánok je pre vás osobne zásadnou témou. Prezradíte viac?

Áno, je, pretože som dlhé roky bojovala s nespavosťou. Myslím si dokonca, že išlo už o insomniu, čo je veľmi nepríjemný stav. Ak som nespala jednu noc, dostala som sa do kolotoča, keď som nevedela zaspať ani druhú, ani tretiu noc za sebou a musela som siahať až po liekoch na spanie. Nerozumela som tomu, veď som všetko robila správne! Zdravo jedla, športovala. Nedokázala som však zastaviť svoju hlavu, to je pri nespavosti vždy zásadný problém. Trvalo mi to niekoľko rokov, prešla som si cez „instantné“ riešenia typu magnézium, B6 a tryptofán pred spaním, potom litre medovkového čaju... Nepomohlo.

Napokon sa vám to však podarilo, spánok ste si zlepšili. Aké sú vaše tipy pre ľudí, ktorí trpia rovnakým problémom?

Dnes všetci vnímame život ako maratón. Stále niekam utekáme, do práce, na mítingy, po deti do školy, potom ich vezieme na krúžky, do toho starostlivosť o starnúcich rodičov. Úplne nám chýba tzv. stredová fáza medzi drinou (prácou) a spánkom, teda upokojenie a relax. Viem, že nie vždy sa to dá. Preto jediným východiskom cez pracovný týždeň sú techniky mindfulness, meditácie a naučiť sa robiť hrubú čiaru za prácou v momente, keď odídete z kancelárie. Moja top vychytávka sú okuliare s červeným sklom zachytávajúce modré svetlo, ktoré blokuje vyplavovanie melatonínu. Nasadzujem si ich každý deň okolo ôsmej večer a o dve hodiny cítim efekt, začnem zívať a o jedenástej už spím. Cez víkendy odporúčam veľa času tráviť v prírode. Ale prosím, bez mobilov a slúchadiel, ako to často vidím. Výskumy hovoria, že uvoľnenie od stresu pociťujeme už po 15 minútach prechádzky v lese, keď sa nám zníži krvný tlak, tepová frekvencia aj svalové napätie.

Zistili sme, že 75 % ľudí nepovažuje svoj spánok za konštantne kvalitný a radi by ho zlepšili.

 

Ako sú na tom Slováci? SPP realizovalo celoslovenský spánkový prieskum u svojich zákazníkov, aké výsledky priniesol?

Počas leta sme zhromaždili informácie od vyše tisícky našich zákazníkov a získali sme zaujímavé fakty, ktoré nám potvrdili, že neuspokojivý spánok je aj na Slovensku celospoločenský problém. Zistili sme, že 75 % ľudí nepovažuje svoj spánok za konštantne kvalitný a radi by ho zlepšili. S tým zrejme súvisí aj fakt, že 47 % ľudí spí s mobilom pri hlave a zhodne 47 % nepovažuje za dôležité obmedziť používanie digitálnych technológií pred spánkom, čo osobne považujem za veľkú chybu.

Aj odborníci uvádzajú, že jedným z najčastejších dôvodov nespavosti je aj neustála konzumácia digitálnych technológií. Digitálna očista z dielne SPP tieto dva problémy vníma ako prepojené. Správne?

Je to presne tak, tieto dve témy spolu súvisia. Ak sa pokúsime znížiť svoj život na sociálnych sieťach a pri počítači, začneme lepšie spávať, lebo znížime čas strávený pri modrom svetle. Ak sa začneme viac socializovať, viac žiť so skutočnými ľuďmi, má to tiež zásadný vplyv na našu psychiku. Asi si každý spomenie, ako často vyzerajú rodinné dovolenky – všetci síce sedíme za jedným stolom, každý však so svojim mobilom v ruke. A potom sa čudujeme, že trpíme tzv. syndrómom počítačového videnia, čo sa, veľmi jednoducho povedané, prejavuje ako nadmerné napätie očných svalov, neprirodzené držanie tela, bolesti hlavy, pocit suchosti očí, či bolesť v oblasti krku a ramien.

image

Ivana Zelizňáková, šéfka odboru marketingu v SPP

SPP

A tam niekde vznikla myšlienka Digitálnej očisty

Keď sme začali riešiť takzvanú uhlíkovú stopu v SPP, zistili sme, že CO2 prekvapivo nevzniká iba z výfukov našich áut či komínov. Vzniká aj počas času, ktorý trávime v digitálnom svete pozeraním filmov, online platbami, fotením, „googlovaním“ či posielaním mailov. Za rok sa na celom svete napríklad pošle 293 miliárd mailov, z ktorých až 80 % sa nikdy neotvorí. Myslím, že to hovorí za všetko. Navyše, čím menej času trávime na sieťach, pri počítačoch a televízoroch, tým menej elektrickej energie spotrebúvame, čiže šetríme. A môžeme si užívať tú nádhernú ľudskú energiu medzi nami.

„Celý svet nám niekam unikol...“ Kvôli sklíčkam dotykov! Známy hit slovenskej popmusic to vystihol presne! Modus boli zrejme vizionári, však?

Jednoznačne boli! Veď pri dnešných sklíčkach dotykov na mobiloch nám naozaj uniká všetko to pekné okolo nás. Mobil a sociálne siete nám nikdy plnohodnotne nenahradia ľudskú blízkosť a upokojujúci dotyk. Legendárny hit Ty, ja a môj brat (Sklíčka dotykov) nám do Digitálnej očisty presne zapasoval a stal sa jej ústrednou piesňou. Natočili sme k nemu prvý oficiálny videoklip s príbehom, krásny počin, ktorý vysvetlí význam sklíčok dotykov a názorne predvedie, ako zariadiť, aby nám kvôli ním svet niekam neunikol.

47 % opýtaných nepovažuje za dôležité obmedziť používanie digitálnych technológií pred spánkom.

 

Aké odporúčania by ste dali človeku, ktorý chce začať s digitálnou očistou?

V prvom rade odporúčam nastaviť si dark mode, čiže čiernu podkladovú farbu namiesto bielej, na svojich zariadeniach. Sledovať svoj screen time. Možno ak teraz pôjdeme do nastavení a pozrieme sa na to, budeme prekvapení, koľko hodín denne a týždenne strávime iba na mobile. A to sú tu ešte televízory a počítače. Vymažme si všetky zbytočné maily. Skúsme sa fotiť na jeden, dva zábery, načo ich mať 20? Čím menej času strávime s mobilom v ruke, tým viac času máme na seba a svojich kamarátov naživo. Ďalšie rady nájdete na webe digitalnaocista.sk, na ktorého obsahu sme spolupracovali s naslovovzatými odborníkmi.

Čo je Digitálna očista

Iniciatíva Digitálna očista od SPP je osvetou uvedomelého používania digitálnych technológií, ktoré spotrebúvajú veľké množstvo elektrickej energie a produkujú nezanedbateľnú časť CO2. Digitálna očista vás naučí, ako znížiť svoju uhlíkovú stopu, šetriť energie a v dôsledku toho aj lepšie spať. Aby ste energiu venovali najmä sebe a svojim blízkym, až potom digitálnemu svetu.

 

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
23. júl 2024 18:31