Odborníčka na etiketu Zuzana Čapková.Katarína Kincelová
StoryEditor

ROZHOVOR o módnej etikete so Zuzanou Čapkovou: Kam patrí kabelka, ako sa aristokratky pasujú so silonkami?

06.03.2024, 13:00
Krása a móda

...aj o silonkách, ku ktorým sa viaže nekonečná rozprava, som hovorila so Zuzanou Čapkovou, s protokolistkou, so znalkyňou etikety, ktorú študovala v Španielsku, a dnes spolupracuje aj s tamojším kráľovským dvorom.

Je etiketa na anglickom kráľovskom dvore iná ako tá na španielskom?

Etiketa môže mať viacero definícií, určite nielen jednu, pretože je to plastická disciplína, ktorá sa prispôsobuje a mení vzhľadom nielen na situáciu, ale aj dobu. Napríklad keď hovoríte o anglickom kráľovskom dvore, práve tam sa etiketa momentálne veľmi mení. S novou érou nového kráľa sú určité veci ležérnejšie – čo je prirodzené. Anglická etiketa na kráľovskom dvore sa od tej španielskej na kráľovskom dvore odlišuje, pretože musíme prihliadať na to, že anglický kráľovský dvor má veľmi staré tradície, ktoré sa vlastne nikdy nemenili, nerušili. Anglický je tradičnejší a španielsky modernejší.

Čo teda etiketa je?

Etiketa sú odporúčania, čo znamená, že nám má pomáhať, ak hovoríme napríklad o dress code – aby sme sa na podujatí necítili buď príliš, alebo málo oblečení. Pretože ak vieme čítať odporúčanie, ktoré nám hostiteľ, organizátor napíše na pozvánku (aj preto je dôležité uvádzať dress code na pozvánky), tak všetci prídeme náležite oblečení a cítime sa príjemne. Nevyčnievame, v tom zlom zmysle slova. A to platí aj na kráľovskom dvore.

Vedia, aká je etiketa, na akú príležitosť, a preto prídu primerane oblečení a cítia sa dobre. Toto sa potom prenáša aj do biznis etikety. Biznis etiketa vychádza zo starej kráľovskej školy, pretože aj v biznis prostredí sa treba prispôsobiť, ak ideme na večierok alebo nejakú akciu, ktorú firma organizuje. Problém u nás je, že firmy často nemajú vlastný vnútorný protokol, kde je zahrnutý dress code aj etiketa, aká by sa vo firme mala používať.

Nie je to aj tým, že firmy dnes idú tou progresívnou cestou, aby sa človek – zamestnanec cítil slobodný, aby sa cítil čo najlepšie vo svojej koži, takže si môže nosiť, čo chce? Doniesť si do práce zvieracích miláčikov...

To všetko je veľmi fajn, ale to hovoríme o kultúre firmy, takže ak pracujete napríklad pre Google či Yahoo, alebo akúkoľvek inú IT firmu, tak nepotrebujete špeciálny dress code, pretože tí ľudia sedia celý deň za počítačom, majú interné schôdze, kde sa nestýkajú s klientmi, takže je jedno, ako budú oblečení. Ale ak pracujete v nejakej nadnárodnej firme, prijímate delegácie, partnerov z iných firiem i krajín, tam tá etiketa nutne musí byť iná.

Nie je toto „slobodomyšlienkarstvo“ v rámci kultúry firmy na jej škodu? Že sa nerešpektujeme vzájomne?

Určite áno. Je dobré zvoliť dress code firmy. Ak sme ležérni, tak sme ležérni všetci, nemala by pani riaditeľka chodiť v Chanel kostýme a zamestnanci budú v rifliach a vo vyťahanom tričku, malo by to všetko nejakým spôsobom súznieť. Bohužiaľ to často takto nie je, a aj preto je dôležitá firemná kultúra. Definovanie. Sú firmy, ktoré majú napríklad Cassual Friday, čo znamená cez týždeň oblek, kravata, dámy kostým – aj nohavicový, a keď je ležérny piatok, tak všetci môžu prísť v rifliach – aj riaditeľ. V tomto prípade by nadriadení mali ísť príkladom – aj v ležérnom, aj vo formálnejšom móde.

Elementy ženy: Štylistka Zuzana Kanisová

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/krasa-a-moda, menuAlias = krasa-a-moda, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
22. november 2024 09:14