lenka ježováx
StoryEditor

Moderátorka Lenka Ježová o tom, ako si udržuje energiu a chuť do života

26.07.2023, 15:00
Celebrity

Moderátorka spravodajskej televízie joj 24, Lenka Ježová (34) o tom, ako si udržuje energiu a chuť do života.

Ako raňajkuješ cez pracovný týždeň a ako cez víkend?

Pokiaľ som doma a jedlo si pripravujem sama, tak veľmi nerozlišujem v strave, či ide o víkend alebo pracovný týždeň. Keďže mám histamínovú intoleranciu, mám malé pole pôsobnosti v tom, čo môžem zjesť. Vcelku som si navykla raňajkovať semiačka so zeleninou a s knäckebrotom. Pre niekoho možno zvláštna a neatraktívna kombinácia, mňa to však vie nasýtiť a dodá mi to aj potrebnú energiu. Obmieňam to vajíčkami na rôzne spôsoby alebo cottage syrom. Dávam si záležať na tom, aby som mala v strave hlavne veľa bielkovín. Sú však dni, keď sa rozhodnem neraňajkovať, lebo som mala napríklad ťažšiu večeru a vtedy si moje telo pýta drobný pôst.

Čo a kedy rada obeduješ?

Aj pri obede beriem ohľad najmä na histamín. Nie vždy sa mi darí navariť si obed vopred. Ak si však varím, tak zväčša siahnem po hydine, hovädzom mäse alebo morských plodoch. Ryby mi už v histamínovej diéte robia problémy. Ale niekedy v mojom obede hrá prím strukovina ako hlavná bielkovina. Za prílohu zväčša zvolím zeleninu. Ryža alebo zemiaky sú v mojej strave skôr zriedkavejšie. Ale, samozrejme, pre pracovnú hektickosť sa stane, že som odkázaná na jedálne alebo donášku. Vtedy viac hreším a doprajem si vrátane príloh. Oči by mi vtedy jedli.:-) Snažím sa však dodržiavať pravidlá metabolic balance, a to mať na tanieri vždy len jeden typ bielkoviny. V lete na mojom tanieri nesmie chýbať čerstvá a surová zelenina. V zime skôr siahnem po tepelne upravenej.


Čo si nikdy nedáš na večeru?

Podľa mňa okrem potravín, ktoré mi nechutia (držka) alebo vyslovene mám problém ich stráviť, alebo mám na ne alergiu (baklažán, hríby, kôpor, škorica, lieskové orechy), neexistuje niečo, čo by som si nedala na večeru. Rada by som povedala, že sa vyhnem sladkému aj slanému. No sú dni, keď mám chuť dať si čipsy alebo čokoládu, a to hlavne večer. Snažím sa však potom vybrať kvalitnú horkú čokoládu a čipsy napríklad zeleninové alebo strukovinové. Ale áno, niekedy padne za vlasť aj veľmi nezdravé jedlo. Ty a alkohol... Keďže som histaminik, tak ja a alkohol nejdeme dokopy. Čiže pijem veľmi sporadicky, a aj to siaham len po takom type alkoholu, ktorý viem stráviť, alebo si poviem, že som ochotná čeliť následkom. Keďže pitie alkoholu ide u mňa ruka v ruke s veľkými bolesťami a kožnými problémami.

Ktorý šport máš rada a robíš ho pravidelne?

Tu si musím veľmi výrazne vstúpiť do svedomia. Zo svojej rutiny som úplne vypadla a už to na sebe cítim. Najradšej mám bojové športy, ale roky som sa im aktívne a hlavne pravidelne nevenovala, je to pre časovú vyťaženosť a aj preto, že krúžky sú v čase, keď som ešte v práci. Som teda skôr odkázaná na fitnescentrum. Keď sa mi podarí, idem aj na kondičnú hodinu tanca. Takéto kardio rozhýbe celé telo a rýchlo

Ktorý šport by si nedokázala robiť a prečo?

Beh. Neznášam behanie, trpím pri ňom. Nestíham s dychom (mám astmu) a ani ma nebaví. Takže toto je šport, ktorému sa snažím vyhýbať, ako sa dá. Radšej budem na orbitreku dve hodiny než ísť si na 20 minút zabehať. Skúšala som sa k tomu prinútiť viackrát, ale nenašla som si k nemu cestu a nemyslím si, že sa to niekedy zmení.

Čo robíš, keď potrebuješ zhodiť pár kíl?

Naplno sa ponorím do metabolic balance. Jem len trikrát denne, presne navážené porcie a pri každom jedle je na mojom tanieri iný typ bielkoviny. Extrémne zvýšim príjem tekutín (vody) a obmedzím prídavný tuk. Sladké a slané z jedálnička úplne eliminujem. Ja v zásade ľúbim zdravé jedlá, čiže naozaj najväčší problém je, koľko toho zjem a ako často jem. Skúšala som jesť aj päťkrát denne a váha sa nehýbala tak, ako som chcela, a potom mi výživoví poradcovia odporučili prejsť na tri porcie denne s presne naváženými makroživinami a to mi sadlo. Z krvi mi robili aj rozbor, ktoré potraviny najlepšie trávim, a toho sa snažím držať. No a pri chudnutí moje telo vždy potrebuje mať dostatok času na trávenie. Ale najväčší nepriateľ pri chudnutí je moja vôľa.

Viem sa do toho pustiť len v čase, keď sa cítim v psychickej pohode. Lebo ak som v nepohode, mám sklon k zajedeniu stresu. Kedy chodíš spávať a máš nejaké predspánkové rituály? Teraz sa mi asi budete smiať, ale ja spím už o 22.00 a niekedy zaľahnem už po deviatej a po tejto hodine je márne snažiť sa so mnou skontaktovať.:-) Potrebujem svoj aspoň osemhodinový spánok. utečie čas

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/celebrity, menuAlias = celebrity, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
17. júl 2024 18:06