Keď sa vyučenému automechanikovi Honzovi Jindrovi podarilo zamestnať v barrandovských filmových ateliéroch ako rekvizitárovi, tajne dúfal, že sa nejako zapíše aj do dejín filmu. A prekvapivo sa mu to naozaj podarilo. Hoci nie tak, ako čakal. Na filmovom plátne totiž nezažiaril on, ale jeho synovec, ktorého iniciatívne ponúkol Oldřichovi Lipskému, keď nakrúcal dnes už nesmrteľnú komédiu Marečku, podejte mi pero! a narýchlo hľadal malého chlapca, „ktorý dokáže povedať tri vety a neroztrasú sa mu pri tom kolená“. Hneď mu totiž napadlo, že ten opis presne sedí na sestrinho Tomáša. A o pár dní sa v legendárnej scéne, kde sa roztržitý chemikár snažil potvrdiť prítomnosť draslíka v skúmavke, potvrdilo – že sa nemýlil. Odkaz od riaditeľa aj s vycmúľaným cukríkom odovzdal totiž sedemročný Tomáš Františkovi Filipovskému tak neprehliadnuteľne, že sa jeho meno hneď začalo šíriť medzi barrandovskými režisérmi. O to viac potom prekvapilo, že Mariu Poledňákovú medzi stoštyridsiatimi uchádzačmi o rolu Vaška do filmu Jak vytrhnout velrybě stoličku, vôbec nezaujal. „Bol malý, nevýrazný, málo rozprával a vyzeral ako ,obtloustlá tetička‘, tak som mu povedala, že ďakujeme, ale nemáme záujem.“
Najväčší herecký talent od čias Shirley Temple
Našťastie, skôr než zatvoril za sebou dvere si spomenul, že tam niekde asi stratil čiapku a snažil sa to, žene, ktorá ho práve poslala preč, naznačiť. Posunkami. „A v tom nenapodobiteľnom geste bola zrazu všetka tá jeho živosť a roztomilosť. A ja som pochopila, že svojho Vaška asi predsa len mám,“ spomína Poledňáková, ktorá mala na malého herca však predsa len ešte jednu požiadavku. „Hľadala som dieťa rozvedených rodičov, aby bolo schopné pochopiť trápenie a situácie, ktoré bude pri nakrúcaní prežívať.“ Tomáš však pri jej otázke rozhodne krútil hlavou. Jeho rodičia sú spolu! Naozaj! „Keď som však potom večer volala s jeho mamičkou, na konci telefonátu sa ma zrazu spýtala: A nebude vám prekážať, že sme rozvedení…? Pri nakrúcaní som si potom uvedomovala, že Tomáš pred kamerou vlastne zažíva to, čo si prial v živote. Aby sa jeho mamička a otecko dali znovu dohromady.“ V podstate nemusel nič hrať, a aj preto bol zrejme taký uveriteľný. „Je to najväčší herecký talent od čias Shirley Temple!“ vyhlásila po premietnutí komédie Jak dostat tatínka do polepšovny nakoniec o malom pražskom školákovi festivalová porota v Monte Carle.
Napriek tomu sa Tomáš po jedenástych narodeninách šokujúco rozhodol dať filmu definitívne zbohom. „Nechcem hrať a nemrzí ma to. Možno by som raz skončil ako neúspešný herec, a to musí byť na zbláznenie…“ vysvetľoval. Tesne pred revolúciou mala Poledňáková síce hotový scenár aj tretieho filmu o Vaškovi, lenže Tomáš svoje „nie“ herectvu považoval za definitívne a nezmenil ho ani kvôli režisérke, ktorá z neho spravila hviezdu. Naopak, zopakoval ho, aj keď scenár prepísala tak, že by stačilo, aby sa tam len mihol v pár záberoch.