Počas slnečných dní zvykne pred vchodový dverami do televízie Markíza ležať ryšavý kocúr Garfield, maznáčik markizákov, a všetci ho ohľaduplne obchádzajú. No teraz je pol šiestej ráno, tma, zbytočne sa po ňom obzerám, asi ešte niekde spí... Štúdio Telerána a jeho zákulisie je však už zaplnené ľuďmi, ktorí sa podieľajú na jeho výrobe. Tamara Paulínyová, jeho produkčná, nám dovolí nahliadnuť do réžie, v ktorej už robia posledné kontroly režisér, hlavný kameraman, zvukár, strihačka a technici. Vzápätí sa zoznamujeme aj s jednou z troch dvojíc jeho moderátorov, Kvetkou Horváthovou a Tomášom Juríčkom, ktorý sa ešte posilňuje banánom. Kým asistentka réžie Saša Machatsková v štúdiu usádza dievčatká a slečny v pestrých tanečných úboroch zo skupiny Artis z Dubnice nad Váhom, kameramani rozmiestňujú v priestore svoje mašiny. Za kuchynským pultom už Mirka Luberdová, vicemiss Európy 2003, dnes výživová poradkyňa a ambasádorka markizáckeho projektu HÝBSA Slovensko, vykladá z kartónovej krabice tekvice, zemiaky, paradajky... Je jasné, že bude pripravovať niečo zdravé. A je tu už aj Lenka Debnárová, moderátorka Počasia, ktorá sa popri štvormesačnom synčekovi Danielovi – ten pokojne spí v zákulisí pod dohľadom jej kolegýň – vracia do práce. V Teleráne ju môžete vidieť zatiaľ iba dvakrát v týždni. Rozruch spôsobuje mucha nad kuchynským pultom, ktorú sa Mirka Luberdová snaží odohnať. Hlučný či hrozivý hmyz v živom prenose dokáže spôsobiť výpadok slov aj sústredenia, takže sa nečudujem, keď odkiaľsi začujem pragmatické: Zabite ju! Ale nikto sa do toho nehrnie…
Tí, ktorí sú skrytí
Ranné televízne vysielanie sa začína spravodajstvom, dnes z úst Andrey Šprochovej. Na obrazovke nevidno súčasne všetkých, ktorí sú počas vysielania v štúdiu, a niektorí ostávajú úplne skrytí, lebo obsluhujú techniku a dohliadajú na správny chod udalostí. Okrem hlavnej moderátorskej dvojice sa divákom Telerána prihovárajú aj redaktori, ktorí sa venujú správam, počasiu, športu a dopravnému servisu. Kým správy sa vysielajú priamo zo štúdia, Počasie a Dopravný servis z exteriéru. Medzitým sa rozvidnelo a zábery na jazierko pred budovou Markízy pôsobia príjemne. Práve odtiaľ teraz divákov oslovuje Kvetka Horváthová: „Dnes sa nám to v štúdiu ligoce, aj vďaka tanečnej skupine Artis. Robí nám dobrú náladu a ja predpokladám, že ju budem mať aj vďaka meteorológovi doktorovi Iľkovi, pretože s počasím to dnes vyzerá celkom pozitívne...“
Štúdio nabité príbehmi
V štúdiu sa pohybujú aj štyria kameramani, my s fotografom máme pokyn držať sa vždy za nimi, a asistentka réžie, ktorá je cez slúchadlá v spojení s režisérom a tlmočí jeho pokyny. Po predpovedi počasia poskytne kamera divákovi znovu pohľad do štúdia, kde preberajú slovo moderátor Tomáš Juríček a redaktorka šoubiznisu Janka Slačková. Pretože dnešný deň je svetovým dňom ticha, nabádajú divákov, aby im napísali o svojej skúsenosti s tichou domácnosťou. Kvetka sa v debate s Viktorom Bielikom, športovým fyziológom vzápätí venuje téme zdravého pohybu v súvislosti so štartom tretieho ročníka projektu HÝBSA Slovensko. Kým tanečná skupina Artis predvádza svoje kreácie, moderátor Tomi strháva pozornosť na Mirku Luberdovú: „Dobré ráno, Mirka, prezraď nám, čo pripravuješ...“ Na dynamike ranného vysielania pridáva aj šesť rozličných stanovísk, pri ktorých sa odohrávajú rozhovory s hosťami. Dnes odborníčka vysvetľuje zvyšovanie priemernej minimálnej mzdy, moderátori spovedajú aj mamičku, ktorá vzdeláva dvoch synov doma, či partnerskú dvojicu, ktorá v džípe prešla Mongolsko a Sibír. Päť pravidelných spravodajských vstupov je kostrou Telerána, rozhovory na aktuálne či osviežujúce témy prebiehajú medzi nimi. A v prestávkach, kým na vašich obrazovkách beží reklama, produkčná, dramaturgička a maskérka dolaďujú detaily do ďalšieho bloku vysielania. No z nikoho necítiť ani štipku nervozity, aj v pauzách je v štúdiu dobrá nálada. Posledným hosťom je hlavný protagonista prvého príbehu druhej série Extrémnych premien Slovensko, stále usmiaty Marek Mikulášik s rodinou. A celkom nakoniec si všetci pochutnávajú na tekvicových plackách a tekvicovo-tvarohových pudingoch, ktoré zatiaľ pripravila Mirka.
U mamy Telerána
Po skončení Telerána má jeho tvorivý tím krátku poradu, na ktorej hodnotí, čo bolo fajn a čo by sa dalo zlepšiť, ale my zatiaľ smerujeme ku kancelárii Tamary Cho, šéfredaktorky ranného vysielania, ktorá nás víta s Garfieldom v náručí a chystá sa ho vyniesť von. „Keď prídem do práce, vezmem si ho do kancelárie, aby sa po noci vonku zohrial a Teleráno pozeráme spolu,“ vysvetľuje. Tamara Cho stála pri vzniku markizáckeho ranného vysielania pred dvadsiatimi tromi rokmi. Je vlastne jej dieťaťom a aj keď jeho narodenie nebolo ľahké, spomína naň rada. „Dovtedy nič podobné na televíznom trhu neexistovalo, času sme tiež nemali priveľa, takže Teleráno sme tvorili za pochodu. Niekoľko z členov jeho tímu už malo televíznu prax, ale napríklad moderátori boli väčšinou mladí ľudia bez skúseností s obrazovkou. Bolo to veľmi pionierske, veľmi adrenalínové obdobie, ale aj veľmi krásne.“ Najťažšie vraj bolo naučiť ľudí, aby si ráno zapli televízor. „Prevládala totiž mienka, že televízia im ráno berie čas. Pritom to tak nie je, lebo diváci dokážu sledovať ranné vysielanie aj popri iných činnostiach.“ Teleráno sa po niekoľkých mesiacoch napokon etablovalo a hoci dnes je dynamickejšie ako vo svojich začiatkoch, jeho štruktúra sa zásadne nemení, len zhruba pred desiatimi rokmi si vymenilo štúdio so štúdiom Televíznych novín. „Snažíme sa rozvíjať to, čo sa osvedčilo vo vzťahu k divákom, a potláčať to, čo funguje menej, ale divák by mal mať istotu, že ho ráno bude zobúdzať jeho obľúbený formát. Vždy sme tiež stavali na tom, že pri sledovaní Telerána sa musí cítiť príjemne, a preto mu prinášame síce aktuálne a blízke i pestré témy, ale podané hravou formou,“ uzatvára Tamara Cho.
Vysielanie sa šije na mieru
Ešte nakukneme do redakcie, v ktorej pracujú aj traja dramaturgovia Telerána, ale každý má na starosti scenár k inému dňu. Miriam Lisá, dramaturgička dnešného ranného vysielania, sa už vrhla na prípravu ďalšieho scenára. „To znamená, že hľadám témy, ktoré by mohli u našich divákov rezonovať, a potom začnem oslovovať odborníkov, ktorí by mohli o nich povedať pár slov vo vysielaní.“ Keď sa rozhoduje, akú tému do Telerána zaradiť, dramaturgovia vychádzajú z údajov o sledovanosti a type diváka, takže vysielanie je doslova šité na mieru. V každej jeho polhodine dramaturg obsiahne štyri – päť tém a rovnaký počet hostí, ktorí ich priblížia. „Niektoré témy sa opakujú, len ich rozoberieme z iného uhla pohľadu, aby ich videl aj divák, ktorý si zapne televízor o desať minút po pol šiestej, ale aj ten, ktorý si ho zapne o hodinu neskôr.“ O deviatej sa štúdio, z ktorého sa Teleráno naživo vysiela, síce vyprázdnilo, ale ruch s ním spojený utíchol len zdanlivo. Jeho tvorivý tím už zaisťuje technickú zostavu aj hostí na ďalší deň vysielania. Len kocúr Garfield sa zatiaľ vyhrieva na svojom obľúbenom miestečku, pred vchodom do televízie Markíza.