
Základné témy vývoja človeka v sedemročných obdobiach
0 – 7 rokov: Vnímanie seba samého
Učíme sa vnímať seba ako súčasť sveta, sme úplne otvorení voči okoliu. Učenie prebieha hlavne napodobňovaním. Dôležité je vtedy pestovať v dieťati úctu a obdiv k svetu, prírode, životu, a to skúsenosťou, prostredníctvom všetkých zmyslov a tiež klasickými rozprávkami.
7 – 14 rokov: Učenie a posilňovanie pamäti
V učení prechádza princíp napodobňovania k princípu nasledovania prirodzenej, láskyplnej autority. Zvyšuje sa vnímanie krásy. Skúšobným kmeňom je 9. rok života nazývaný rubikon. Dieťaťu sa mení pohľad na svet, začína bolestne chápať, že nikto z dospelých nie je dokonalý.
14 – 21 rokov: Rozvoj osobnosti
Búrlivý čas dospievania. Spracovávanie našich pocitov a zážitkov nás naplno pohlcuje. Sme veľmi citliví na lož či predstieranie. Učíme sa, často nepochopení okolím, pochopiť, kto vlastne sme a prečo tu sme. Utvárame si svoj postoj voči svetu, objavujú sa nemilosrdné súdy. Vďaka prvým vážnym skúsenostiam získavame múdrosť, rozvíja sa abstraktné myslenie.
21 – 28 rokov: Osamostatnenie a sebadôvera
Snažíme sa o nezávislosť. Sebavedomie sa upevňuje. Konečne je nám tiež jasné, kto sme. Rozvíja sa kvalita srdca, láska k sebe samému a iným, poznávame súcit, nesebeckosť, odovzdanosť
28 – 35 rokov: Starostlivosť a výkony
Obdobie sebavyjadrenia a sebarealizácie, zakladanie rodiny. Stretávame sa aj so sklamaním a prvými vážnymi prehrami. Postupne prístup k jemnejším rovinám bytia.
35 – 42 rokov: Premena
Túto fázu nezriedka sprevádzajú krízy, často dochádza k rozchodom a zmene zamestnania. Obdobie pochopenia svojej aktuálnej situácie, rozvoj intuície, vývoj vnútorných zmyslov, objavovania duchovnej sily.
42 – 49 rokov: Sebakritika a sila
Život často naberá nový, celkom iný smer, do popredia nášho záujmu sa dostáva túžba uspokojovať svoje vlastné potreby a predstavy.