
V rámci iniciatívy Absolventi šikany sa Slovak Telekom venuje novej generácii mladých ľudí, ktorí vyrastajú už s digitálnymi technológiami, zameria sa aj na rodičov či pedagógov. Vytvorí a poskytne im nástroje na obranu pred kyberšikanou, ktoré sústredí na www.absolventikybersikany.sk. Budú medzi nimi tipy, ako sa pred ňou brániť, vrátane brožúr na stiahnutie. Priamo na stránke nájdu odkaz na expertov z organizácie IPčko, kde záujemcovia o pomoc nájdu 24/7 bezplatne odborné poradenstvo. Súčasťou iniciatívy, ktorá začne v máji, budú podujatia pre širokú aj odbornú verejnosť, komunikácia so školami, ako aj špeciálne podcasty. Iniciatíva je postavená na autenticite a v rámci podporných aktivít priblíži aj skutočné príbehy obetí šikany alebo ich blízkych.
Podľa Melindy Szabó, nová iniciatíva by mala mať aj ďalší rozmer: „Mladí ľudia sú zruční v digitálnej komunikácii, často však nie sú chránení pred všadeprítomnými a škodlivými účinkami online nenávisti a obťažovania. Je našou zodpovednosťou poskytnúť im nástroje, aby sa tomu mohli brániť a byť silnejšími. Aj takto ich môžeme podporiť, aby sa sami stali zmenou, ktorá bude viesť ku kultúre rešpektu a pozitívnej online komunikácie.”
Z prieskumu Inštitútu pre verejné otázky vyplynulo, že až 36 % stredoškolákov sa stretlo so zneužitím AI na kyberšikanu. Príkladom je napríklad vytvorenie falošnej intímnej fotografie pomocou umelej inteligencie, ktorá bola použitá na zosmiešnenie alebo vydieranie. „Znepokojujúci trend zneužívania umelej inteligencie špecificky v oblasti kyberšikany potvrdzuje, že potreba pripraviť mladú generáciu na zodpovedné a bezpečné používanie technológií je stále naliehavejšia. V Accenture dlhodobo podporujeme iniciatívy, ktoré smerujú do rozvoja digitálnych zručností mladých ľudí, a to najmä cez vzdelávanie pedagógov, ktorí sú v tomto kľúčoví. Jednou z nich je úspešný vzdelávací program Digitálne kompetencie pre učiteľov. Prešlo ním za 5 rokov už takmer 400 učiteľov z viac ako 330 škôl a mnohí ďalší vďaka nemu získali prístup k vzdelávaciemu obsahu, ktorý umožňuje prinášať na školy digitálne inovácie a rozvíjať digitálne zručnosti žiakov, vrátane bezpečného správania sa v online priestore. V tomto období práve prebieha prihlasovanie do nového ročníka programu. Toto je príklad ďalšej iniciatívy, ktorú rozbehol firemný sektor a ktorá vytvára predpoklady pre vznik systémových vzdelávacích prístupov do budúcna“, uviedla líderka pre firemné občianstvo z Accenture na Slovensku, Alena Kanabová
Riešenia pre bezpečný a inkluzívny digitálny priestor podporuje Slovak Telekom dlhodobo – formou rozvoja digitálnej gramotnosti, ale aj empatie a digitálnej všímavosti, ktoré prináša do škôl spoločne s odbornými partnermi, ako sú napríklad Emocionálny kompas či občianske združenie IPčko, ktorej činnosť podporuje od roku 2009. Tá prináša dôležitý odkaz: “Pomoc existuje”.
Mladí trpia v tichosti
Z výskumu IVO vyplýva, že až 35 % obetí sa s problémom nikomu nezdôverí. Dôvodom podľa oslovených býva hanba, strach alebo presvedčenie, že im nikto nepomôže. Odbornú pomoc vyhľadá len 1 z 10 slovenských stredoškolákov či stredoškoláčok.
„To znamená, že 9 z 10 mladých ľudí zostane bez odbornej pomoci. Kyberšikana nie je len dočasná zlá skúsenosť. Je to útok na dôstojnosť, ktorý môže zanechať dlhodobé stopy – ničí dôveru, vzťahy aj zdravie mladých ľudí. Za tisícovými štatistikami sú konkrétne príbehy,” hovorí poradkyňa Zuzana Juráneková z občianskeho združenia IPčko, kde vedie tím online terénnych pracovníkov a pracovníčok. Pre obete kyberšikany je v prvom kroku kľúčový kontakt s najbližším sociálnym okolím. “Mladí ľudia nám často hovoria, že ich bolí to, čo vidia o sebe na internete – ale ešte viac ich bolí, keď tomu nikto neverí alebo to zľahčuje. Práve preto musíme vedieť načúvať. Je dôležité, aby mladí ľudia vedeli, že v tom nie sú sami. Pomoc existuje – je bezplatná, anonymná a dostupná. Sme tu pre nich.“
“Keď v roku 2001 Richard Müller nahral skladbu Nahý II, nikto vtedy netušil, že jej text bude dokonale vystihovať online fenomén 21. storočia, ako aj pocity mnohých mladých ľudí čeliacich kyberšikane,” hovorí o výbere kampaňovej piesne Jaroslav Vígh, kreatívny riaditeľ agentúry MUW Saatchi & Saatchi, ktorá stojí za nápadom.