Obavy z prvej terapie sú normálne, nie však neprekonateľné.dreamstime
StoryEditor

Terapia u psychológa: Ako sa pripraviť? Čo keď vám nesadne prvé stretnutie a ako prekonať obavy

20.03.2024, 13:42
Zdravie

Dávno neplatí, že psychológa či psychoterapeuta navštevujú len ľudia so psychickým ochorením. Obavy pred prvou terapiou sú normálne, nie však neprekonateľné.

Všetko, čo robíme prvý raz, sa nám spája s neistotou, so strachom či s obavami. Nabrať odvahu a pustiť sa do neznáma netrvá chvíľu. Často je to o nekonečnom zvažovaní a dlhodobom presviedčaní seba samého. Tak, ako sa obávame prvého dňa v novej práci či škole, rovnako sa môžeme obávať aj prvej terapie. Ak sa však na ňu dobre pripravíme a dáme jej šancu, život môže nabrať úplne iný smer.

ANKETA
Navštíli ste niekedy psychoterapeuta?

Prvá terapia nie je jednoduchá, no je dôležitá

Hoci môže byť prvá terapia veľkým strašiakom a odhodlávať sa na ňu môžete dlhšie, v skutočnosti to nie je nič strašidelné. Prvá terapia je nesmierne dôležitá, pretože práve pri prvom stretnutí si s terapeutom vymieňate tie najdôležitejšie informácie. Vysvetlíte mu, čo vás privádza na terapiu, čo vás trápi alebo čo by ste radi zmenili.

Terapeut vám zas vysvetlí, akým spôsobom bude s vami pracovať, ako často terapie budete potrebovať, a hlavne spoločne zistíte, čo bude cieľom terapií. „Prvé sedenie je veľmi dôležité na zistenie, či sa s daným človekom cítite dobre a či u neho môžete nájsť pomoc,“ vysvetľuje terapeutka Mgr. Michaela Jombíková Janáková, PhD., a dopĺňa, že prvé stretnutie nie je len o organizácii.

Nesadol vám prvý terapeut? Nenechajte sa odradiť

Mnohí sa na terapiu odhodlávajú dlho, pretože majú strach, či o svojich problémoch budú vedieť hovoriť, alebo sa obávajú samotného terapeuta. Otázka „Čo ak si nesadneme?“ je v prípade prvej terapie bežná. Dôležité je však povedať, že mať obavy pred prvou terapiou je úplne normálne.

Dokonca je úplne normálne na svojej prvej terapii nestretnúť terapeuta, ktorý by vám vyhovoval. Niekedy je to otázka sympatií, inokedy zas štýlu práce. „Skúste byť úprimný a o svojich obavách či požiadavkách otvorene hovoriť. Niekedy takýto úprimný rozhovor môže viesť k zodpovedaniu otázky, či ešte dáte spoločným sedeniam druhú šancu alebo nie. Terapeut sa nebude hnevať, ani keď ho odmietnete, prešiel mnohými hodinami vzdelávania a rozumie, aké je dôležité, aby ste sa pri terapii cítili pohodlne a bezpečne,“ vysvetľuje terapeutka z online terapeutickej platformy Hedepy.

Ak sa vám aj nepodarí na prvom sedení nájsť toho pravého terapeuta, nenechajte sa odradiť. Vždy si pripomeňte, prečo ste sa rozhodli terapiu vyhľadať, čo ňou chcete dosiahnuť a po akej zmene túžite.

Pripravte sa na prvú návštevu

Z prvej terapie nemusíte mať vôbec obavy, ak sa na ňu poriadne pripravíte. Základom je sa na terapii cítiť pohodlne a príjemne. A to doslova. Vyberte si na vašu prvú terapiu oblečenie, v ktorom sa cítite dobre a pohodlne. Sebaistejší budete aj vtedy, keď si o terapii a jej rôznych smeroch niečo naštudujete.

Budete tak vedieť, čo môžete očakávať. To najdôležitejšie je však zároveň aj najťažšie – utriediť si myšlienky a zamyslieť sa nad tým, čo vás na terapiu privádza. „Nápomocná v tom môže byť predstava, ako by to vyzeralo, keby bola terapia účinná. Čo konkrétne by sa vo vašom živote zmenilo?“ hovorí terapeutka a dopĺňa, že dobrým pomocníkom na prvú terapiu je zoznam otázok alebo tém, ktoré chcete s terapeutom prebrať. Samozrejmosťou je aj pohár vody, servítky či pero a papier na prípadné spísanie vlastných myšlienok či poznámok z terapoe.

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
15. apríl 2024 18:26