Pocit nafúknutého bruška pozná zrejme každá žena
StoryEditor

Prvá pomoc pri nafúknutom brušku. Zbavte sa ho v priebehu niekoľkých minút

26.01.2022, 15:00
Zdravie
Nafúknuté brucho je veľmi častý problém a vzniká vtedy, keď sa vaše telo naplní vzduchom alebo plynom. Väčšina ľudí ho opisuje ako pocit plnosti, stiahnutia a veľkej bolesti. Čo sa s tým dá robiť?

Nafúknuté brucho vie potrápiť každého. Nejde však o samostatné ochorenie, ale skôr o príznak problému, s ktorým vaše telo práve bojuje. Nafukovanie vzniká vtedy, keď sa v brušnej dutine nahromadí vzduch, plyn či tekutina, a to spôsobí nadmerné roztiahnutie svalov. Dôvodov môže byť veľa. Či už je to zlá strava, málo pohybu, hormonálne výkyvy, tehotenstvo, stres či vedľajší účinok niektorých liekov.

Avšak nafúknuté brucho môže byť aj príznakom rôznych ochorení, ako napríklad syndróm dráždivého čreva, potravinová intolerancia, zápalové ochorenie čriev, poruchy príjmu potraviny ako anorexia či bulímia alebo rôzne mentálne zdravotné problémy. Ak sa vaše problémy opakujú pravidelne, najlepšou voľbou je vyhľadať lekára. Naopak, ak nimi trpíte len raz za čas, pozrite sa, čo s nimi môžete spraviť.

Prvá pomoc v podobe potravín

Ak vás trápi nafúknuté brucho pravidelne, mali by ste sa zamerať na jedlo, ktoré prijímate. Zvýšenú pozornosť venujte tráveniu prospešným potravinám ako napríklad vláknina, ktorá má pozitívny vplyv na rozkladanie potravy v tele. Avšak nemali by ste to s ňou príliš prehnať, pretože si môžete spôsobiť opätovné nafúknutie. Taktiež by ste mali vymeniť bublinkové nápoje a veľké množstvá kávy za obyčajnú čistú vodu, ktorou nikdy nič nepokazíte. Zelenina ako uhorka, zeler či špargľa sú veľkým pomocníkom pri nafúknutom bruchu, pretože neobsahujú takmer žiadne kalórie a dokážu vyplaviť z tela všetky škodlivé toxíny.

Zdravému tráveniu pomáha aj melón, ktorý obsahuje veľké množstvo draslíka a znižuje zadržiavanie vody v organizme. K posledným najzázračnejším potravinám zaraďujeme kurkumu a zázvor, ktoré sú jednoducho neuveriteľnými bojovníkmi voči žalúdočným ťažkostiam a nafúknutého brucha vám zbavia takmer okamžite.

Cviky, ktoré vyriešia nafúknutie

Predtým, než vyskúšate zjesť potraviny, ktoré by mohli pomôcť vyriešiť váš problém, mali by ste absolvovať rôzne cvičenia na nafúknuté brucho. S lepším trávením vám môže pomôcť napríklad rýchla chôdza alebo jóga, ktorá má niektoré cviky zamerané priamo na tráviace ťažkosti. K tým známejší nepochybne patrí poloha „dieťaťa“. Stačí ak sa posadíte na päty a pomalým pohybom si ľahnete na zem s vystretými rukami. Cieľom je, aby sa vám čo najviac uvoľnili a natiahli brušné svaly. Ak máte problém s nafukovaním v práci, v sede skúste otáčať vrchnú časť tela raz na jednu, potom na druhú stranu. Aby sa výsledky dostavili, cvik musíte opakovať viackrát. Avšak vo všeobecnosti platí, že akýkoľvek pohyb je v takejto situácii vítaný.

Dá sa tomuto problému vopred predísť?

Dôležité je zamerať sa na to, aby sa u vás problém s nafúknutým bruchom už nevyskytoval, a preto by ste mali dodržiavať jednoduché pravidlá, ktoré vám v tom určite pomôžu. Snažte sa jesť pomaly a dlhšie prežúvajte, aby telo stihlo potravinu stráviť. Taktiež by ste na nejaký čas mali eliminovať jedlá, ako napríklad strukoviny, kapusta či mliečne výrobky s laktózou. Po vyskúšaní ich môžete znovu zaradiť do jedálnička, ale takto aspoň odhalíte, ktoré potraviny znáša vaše telo menej, a ktoré viac. Treba si dať pozor aj na žuvačky a fajčenie, pri ktorých sa zvyšuje prítomnosť veľkého množstva vzduchu v tele. Ak máte problém so zadržiavaním vody, skúste prijímať potraviny obsahujúce draslík, ktorý nájdete v špenáte, banánoch, avokáde či sladkých zemiakoch.

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
14. apríl 2024 01:50