Pani Marte sa zhoršil zrak, potrebovala nové okuliare, a tak sa vybrala k lekárovi. Aká však bola prekvapená, keď ju odmietli ošetriť obaja očiari, ktorí v menšom mestečku pôsobili! Dôvodom je príliš veľa pacientov. „Nevedela som, že to bude taký problém. Pracujem ako administratívna pracovníčka, veľa sedím za počítačom a mať dobrý zrak, respektíve vidieť je pre mňa dôležité,“ hovorí pani Marta. Navyše pre zlý zrak ju často bolela aj hlava.
Pán Juraj si zas na neurologické vyšetrenie privstal. Hoci ordinačné hodiny lekárovi začali od ôsmej hodiny, pán Juraj stál pred ambulanciou už od šiestej, no na vyšetrenie sa dostal až o pol jedenástej. „Už sa mi stalo, že som prišiel do ambulancie a sestrička ma po troch hodinách čakania poslala preč, že na mňa už nevyjde rad, a tak som sa chcel poistiť,“ hovorí. Iná možnosť mu neostávala, pretože ďalší dvaja neurológovia ho úplne odmietli.
Prípadov odmietnutia pribúda
Podľa Asociácie na ochranu práv pacientov je takýchto odmietnutých pacientov čoraz viac. „Žiaľ, v rámci poradenstva nám takýchto podnetov pribúda a najčastejším dôvodom, ktorý pacienti uvádzajú, je kapacitná preťaženosť ambulantných poskytovateľov, lekárov a ich limitované časové možnosti,“ hovorí prezidentka asociácie Mária Lévyová.
Potom je to podľa nej zrušenie dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, či už zo strany lekára, alebo pacienta, kvôli zmene bydliska alebo nespokojnosti s poskytnutou starostlivosťou, dlhými čakacími lehotami na vyšetrenie, spoplatňovaním niektorých výkonov, úkonov a služieb, ktoré nemôžu byť podmieňované poskytnutím zdravotnej starostlivosti.
Lekár môže pacienta odmietnuť
Lekár má právo odmietnuť prijať nových pacientov (alebo uzatvoriť dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti), a to v prípade, ak prekročí svoje únosné pracovné zaťaženie. „To znamená, že má príliš mnoho pacientov a kapacitne ich nezvláda ošetriť. Neplatí to pre pacientov, ktorí majú trvalý alebo prechodný pobyt v zdravotnom obvode konkrétneho lekára, a to všeobecného, detského, gynekológa, zubného,“ uvádza šéfka na ochranu práv pacientov.
Lekár podľa nej môže odmietnuť prevziať pacienta do starostlivosti aj bez udania dôvodu, umožňuje mu to zákon. „Často sa stretávame s tým, že pacienti sú odmietnutí špecialistami aj z dôvodu, že majú prekročené limity úhrad zdravotnou poisťovňou,“ dodáva s tým, že akútna zdravotná starostlivosť musí byť poskytnutá každému pacientovi v čo v najkratšom čase v najbližšom zdravotníckom zariadení.
Právo na výber lekára
Prezidentka asociácie hovorí, že podľa legislatívy pritom máme právo vybrať si lekára, zdravotnícke zriadenie aj na včasnú diagnostiku a liečbu. „Žiaľ, mnohokrát si to právo nemôžeme uplatniť, sme radi, keď si vôbec nájdeme lekára, že nemusíme čakať na vyšetrenie celé mesiace, prípadne stáť od štvrtej rána pred bránami polikliník, presedieť nekonečné hodiny v čakárňach,“ priznáva Lévyová. V praxi to podľa nej vyzerá často tak, že nie pacient si vyberá lekára, ale lekár pacienta.
Čo môže robiť pacient?
Šéfka asociácie odporúča, aby sa pacienti alebo ich príbuzní obrátili na viacero inštitúcií. Môže to byť príslušný samosprávny kraj.
„Ten by mal určiť konkrétneho lekára podľa rajonizácie v čo najbližšej vzdialenosti. Prípadne by mu pracovníci úradu mali pomôcť nájsť špecialistov, na ktorých sa rajonizácia nevzťahuje,“ vysvetľuje šéfka asociácie.
Pacient sa podľa nej môže obrátiť aj na svoju zdravotnú poisťovňu, ktorá by mu mala podradiť s výberom lekára, pretože vie, aký majú počet výkonov jednotlivé ambulancie, či môžu mať ešte voľné kapacity.
Informácie a kontakty na ambulantných poskytovateľov si môžu pacienti vyhľadať aj na príslušných webových sídlach samospráv (e-VÚC) a zdravotných poisťovní.
Nedostatok zdravotníkov
Lévyová vysvetľuje, že mnohí ambulantní lekári sú v pokročilom veku. „Odchádzajú do dôchodku a nemajú za seba náhradu, ambulancie sa rušia a zvyšuje sa počet pacientov na lekárov v okolitých ambulanciách, pribúdajú ďalšie vyťažené ambulancie, ktoré nemajú kapacitné rezervy. „V takýchto prípadoch nepomôže ani samosprávny kraj alebo zdravotná poisťovňa. „Riešenia musia byť komplexné, adresné, realizované v rámci štátnej zdravotnej politiky,“ myslí si šéfka asociácie.
Lekár, ktorého si môžeme vybrať podľa miesta bydliska:
• všeobecná ambulantná starostlivosť pre dospelých (všeobecný lekár)
• všeobecná ambulantná starostlivosti pre deti a dorast (pediater)
• špecializovaná gynekologická ambulantná starostlivosť (gynekológ a pôrodníctvo)
• špecializovaná zubno-lekárska ambulantná starostlivosť (stomatológ)