Zdroj: pixabay.com

Chcem začať podnikať. Ako na to? Radí profesionál!

Podľa odborníkov je dôležité položiť si predtým otázky priamo na telo. Dať tomu čas - aj pol rok. Len na rozmýšľanie, čo a ako. A byť k sebe úprimná.

PREČO?

Musíme poznať motív podnikania, vedieť, čo chceme dosiahnuť. Je rozdiel, či ideme podnikať ako živnostník a robiť si všetko sám alebo ako firma, ktorá má fungovať aj bez našej prítomnosti. „To nám potom pomôže pri premieňaní problémov na príležitosti. Tento pohľad je príčinou úspešného aj neúspešného podnikania,“ hovorí finančný poradca Marek Dorotovič.

MÁM NA TO?

To, že som úspešnou a žiadanou kaderníčkou, neznamená, že budem aj úspešnou majiteľkou kaderníckeho salóna. Preto by sme sa mali úprimne pozrieť na svoje silné a slabé stránky. „Môžeme mať slabé stránky, s ktorými nám vie pomôcť odborník (účtovníctvo, online marketing a pod.). Naopak, silné stránky ako cieľavedomosť, pracovitosť, samostatnosť, musíme jednoducho mať,“ približuje poradca v podnikaní Ladislav Smoroň. Dôležité je tiež vedieť, či máme kde zohnať finančné, personálne či materiálne zdroje.

BUDEM MAŤ ÚSPECH?

„Dobrý nápad rieši zákazníkovi problém. Ak náš produkt nikto nepotrebuje, nikto ho nekúpi, tak vieme, ako asi skončíme,“ upozorňuje Ladislav Smoroň. Musíme tiež zmapovať konkurenciu. Ak je silná, vieme, čím sa budeme od nej líšiť? Inšpirujme sa úspešnými a poučme sa z neúspechov iných. „Ešte pred štartom podnikania si náš produkt/službu otestujme na vzorke zákazníkov. Možno si tak ušetríme nemalé sklamanie,“ dopĺňa poradca v podnikaní.

DAŤ VÝPOVEĎ?

Najbezpečnejšie by bolo, keby sme si rozbehli biznis popri práci a dali výpoveď až pri dostatočnom príjme z podnikania. V praxi to však funguje len výnimočne. Najmä štart si vyžaduje celého človeka. „Popri práci sa venujme predrealizačnej fáze (biznis plán, príprava financovania,...), a keď budeme mať na štart všetko pripravené, až vtedy dajme výpoveď,“ hovorí Ladislav Smoroň.

PODNIKAŤ S RODINOU?

Takéto niečo sa často končí katastrofou v podnikaní aj v rodine. Ani s kamarátkou vraj nie je dobré podnikať. Ak sme však presvedčené, že to je pre nás to pravé, hneď na začiatku si zadefinujme povinnosti a kompetencie. Bez výnimiek!

AKÝCH CHÝB SA VYVAROVAŤ?

„Najčastejšou chybou je podcenenie prípravy na podnikanie. Dvakrát meraj a raz rež tu platí dvojnásobne,“ hovorí Ladislav Smoroň. Podľa neho sa už pri príprave vieme vyvarovať chýb, ako sú: málo premyslený biznis model, optimistické očakávania, nedostatočná znalosť zákazníka, malý trh pre náš produkt, nízke finančné rezervy, podcenená analýza silných a slabých stránok, ignorovanie rizík a pod.