morning relax
Zdroj: shutterstock.com

Chcete schudnúť? Vykašlite sa na diéty a dajte sa do pohody. Všetko je v hlave!

Jednoduchý vzorec. Keď sme v strese, telo spanikári. Nespaľuje tak, ako by malo. Poradíme vám, čo s tým.

Čo je to metabolizmus a ako mu môžeme pomôcť?
Metabolizmus je súbor všetkých chemických a telesných procesov v našom tele, ktoré udržiavajú jeho funkcie v správnom stave. Laicky povedané, metabolizmus je premena prijatej energie zo stravy na využiteľnú energiu. Ide však o náročnejší proces, ako sa na prvý pohľad zdá. V náročnom období, keď sme pod tlakom, vyčerpané alebo smutné, môže naše telo reagovať zle – presne tak ako naša psychika. Človek je tvor bio-psycho-sociálny. To znamená, že ak trpí jedna z týchto oblastí, má problém aj tá druhá či tretia. Treba si všímať, ako naše telo reaguje, čo mu pomáha a čo škodí. A nastaviť myšlienky tak, že mu škodiť nechceme. Dostať sa do čo najväčšej pohody, byť pokojná, pozitívne naladená... to je najlepšia cesta k tomu, aby telo fungovalo správne. Potom sa treba začať dobre stravovať. A uvedomovať si, že to robíme samy pre seba, aby sme sa cítili lepšie a boli šťastnejšie. A jedine tak budeme mať energiu robiť šťastnými aj ostatných.

Na toto sa nastavte!

Pitný režim
Mal by ho dodržiavať každý bez ohľadu na vek, zdravotný stav, kondíciu či pohlavie. Voda je základ pre nás všetkých. Dokáže naštartovať chudnutie, trávenie a celkovo zlepšiť funkcie organizmu. Treba dbať na pravidelnosť a tekutiny dávkovať primerane počas celého dňa, ideálne medzi jedlami. Potrebné množstvo vody závisí od viacerých aspektov: pohlavie, aktuálna hmotnosť, vek, teplota tela, prostredie, telesné aktivity a podobne. Priemerne ide o 2 litre tekutín denne. Odporúča sa čistá voda, minerálna voda, niektoré čaje a vodou riedené ovocné a zeleninové šťavy.
3 fakty, ktoré majte na pamäti v súvislosti s pitným režimom:
1. Voda je pre vaše telo ten najlepší priateľ – zbavuje nás škodlivín, vyplavuje ich.
2. Voda pomáha aj našej fyzickej kráse – pleti, vlasom, nechtom.
3. Voda výrazne pomáha pri chudnutí.

Kvalitná a pravidelná strava
Veľa z nás žije v presvedčení, že cesta za vysnívanou postavou a zdravým telom vedie cez uberanie si počtu chodov počas dňa a zmenšovanie porcií. Len pravidelným a kvalitným stravovaním pripravíme naše telo na potrebný prísun energie, čím zabránime tvorbe tukových zásob. Ideálne je celodennú stravu rozdeliť do piatich či šiestich chodov. Dôležité je však dbať na veľkosť porcií, kvalitu a zloženie jedla. Základom je uprednostniť zdravšie potraviny s nízkym glykemickým indexom, s dostatkom bielkovín, vlákniny, zdravých tukov, vitamínov a minerálov. Úplný zákaz by mal platiť na potraviny s obsahom rafinovaných cukrov a kalorické potraviny s množstvom nezdravých tukov. Ak pociťujete hlad v priebehu dňa, zažeňte ho ovocím alebo zeleninou v surovom stave.

Čo by ste ešte mali by ste vedieť:
Experimentovanie so stravovaním a drastické diéty sú najväčšími spomaľovačmi metabolizmu. Spočiatku dokážu váhu znížiť o pár kilogramov, ale časom sa tieto kilogramy vrátia. Dôvodom je pomýlený metabolizmus, ktorý nevie, ako reagovať, a automaticky sa zapne do šetriaceho režimu, keď ukladá tuky na „horšie“ časy.

Emocionálny hlad
Nezabúdajte, že všetko je v hlave a nie nadarmo sa hovorí, že „hlad je len prezlečený smäd“. Často sú práve naše emócie a prežívanie dôvodom, prečo sa prejedáme. Často zajedáme smútok, nespokojnosť, stres, sklamanie... Emocionálny hlad sa dokonca ani nezačína v žalúdku, ale v ústach, a jediný spôsob, ako ho možno zahnať, je najesť sa do prasknutia. Ale pocit šťastia nám to neprinesie. Dokonca máme po takomto „záťahu“ pocit viny a naša hlava vie, že telu nespravil dobre. Zamyslite sa, v akých situáciách riešite svoje problémy týmto spôsobom, a skúste to zmeniť.

Dostatok spánku
Spánok je jednou zo základných životných potrieb človeka. Spolu s vyváženou stravou a pravidelným pohybom je to kľúč k zdraviu. Dĺžka spánku je však u ľudí individuálna a môže sa výrazne líšiť. Unavený človek toho veľa nedosiahne, preto si treba všetky povinnosti a aktivity rozvrhnúť tak, aby sme telu dopriali minimálne 6-hodinový spánok (ideálne 7-hodinový). Unavené telo bez energie si túto energiu vyžaduje vo forme zvýšených dávok cukrov. Nedostatok spánku nám navyše, samozrejme, nepridáva ani na psychickej pohode, sme podráždení, spomalení... presne tak, ako náš metabolizmus.

Pravidelný pohyb a budovanie svalovej hmoty
Pocit šťastia, ktorý nás napĺňa. V zhone, v ktorom dennodenne žijeme, prichádza niečo, čo nás dokáže postaviť na nohy, niečo, čo nám dodá potrebnú energiu, po ktorej túžime. Pri akomkoľvek pohybe a najmä pri tom v prírode zabúdame na starosti a problémy, s ktorými si nevieme rady. Jednoducho vnímame svoje okolie a na nič iné sa nesústredíme. Ak nechodievate von do prírody a nevykonávate žiadne pohybové aktivity, nebudete sa cítiť uvoľnene. Skúste to. Vyskúšajte viacero činností. Prídete na to, čo vás baví, a uvidíte, že s tým nebudete chcieť prestať. Vo všeobecnosti platí priama úmera – čím menej svalovej hmoty, tým pomalší je metabolizmus. Jedine pohyb v kombinácii s vhodnou stravou s dostatkom bielkovín môže dopomôcť budovaniu svalovej hmoty.

Horúce novinky

Nechajte si posielať emailom prehľad horúcich noviniek, nových trendov a chutných receptov.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Ticketportal.sk