yoga
Zdroj: shutterstock.com

Toto je päť skvelých dôvodov, prečo cvičiť jogu

Každá z nás, ktorá už skúsila jogu sa s nami zhodne na tom, že tento typ športu nepozná hranice, limity, predsudky, ani nič podobné. Stačí sa iba uvoľniť, naladiť na tú správnu hladinu a cvičiť presne tak, ako je nám to prirodzene a hlavne príjemné. Prečítajte si, aké pozitíva má joga pre naše telo i dušu.
  1. Joga nám vráti balans

„Joga je úžasná v tom, že prepájaním dychu a zdravého pohybu harmonizuje telo a dušu. Zbavuje nás chronického stresu a toho šialeného „poklusu“, ktorý je všade okolo nás. Umožňuje nám zvoľniť tempo, vracia nás do rovnováhy,“ hovorí o účinkoch jogy lektorka Saška Janogová, ktorá bude tento rok viesť Balans jogu na nábreží Eurovea.

  1. Vypne nám hlavu

Mnohí z nás nedokážu vypnúť. Sme stále v strese, aj keď neriešime reálne problémy, stále niečo „riešime“ vo svojej hlave. Nedokážeme sa od toho šumu v pozadí odpojiť a teda ani reálne relaxovať. Joga prepája pohyb s meditáciami a relaxáciami, vďaka čomu sa dokážu uvoľniť. „Na hodinách jogy učím ako pracovať so svojimi emóciami – ktoré púšťať a ktoré spracovať tak, že ich v meditácii naplno precítime. Pomáha námm to uvoľniť myseľ (zbavíme sa tak vnútorných monológov a dialógov), prehĺbime svoju koncentráciu a lepšie sa dokážeme sústrediť na fyzické cvičenie. To sa potom, samozrejme, odzrkadľuje aj v bežnom živote a v práci. Sme uvoľnenejší, koncentrovanejší, odolnejší voči stresu,“ hovorí lektorka jogy Saška.

  1. Prepája naše telo aj dušu

Aby sme si zacvičili jogu, nemusíme robiť žiadne krkolomné pozície, potrebujeme čo najhlbšie zažívať pohyb, ktorý robíme. Byť naplno prítomní. „Joga je pre mňa o harmónii a o tom, ako hlboko sa dokážeme dostať do vlastného tela a zažívať kontakt so svojím vnútrom. A na to nie sú potrebné krkolomné pozície. Navyše, mnohí sa do týchto pozícií dostávajú nezdravým spôsobom a potom si ublížia. Ich telo na to ešte nie je pripravené. V joge je dôležitá aj pokora a rešpekt k vlastnému telu. Ak ma do nejakej pozície telo a duša nepustia, je to preto, že sa ma snažia chániť. Po lekcii jogy by sme nemali byť vyšťavení a ubolení (a nemala by sýtiť naše ego), ale mali by sme sa cítiť zharmonizovaní, uvoľnení a vitálni. Joga nemá budovať len dokonalé telo, ale aj určité vnútorné kvality, ktoré si potom prenášame z jogamatky do každodenného života,“ hovorí Saška.

  1. Každý si nájde „svoju jogu“

Joga je vhodná takmer pre každého. Pri vážnejších ochoreniach je, samozrejme, potrebné poradiť sa s lekárom. Inak ju môžu praktizovať ľudia všetkých vekových kategórií od detičiek, pre ktoré sú už dostupné lekcie jogy v rôznych hravých formách, až po ľudí v naozaj pokročilom veku. Existuje veľa druhov jogy, každý si dnes už môže vybrať štýl, ale aj lektora, ktorí mu najviac vyhovujú. Na joge je úžasné to, že je veľmi flexibilná a prispôsobivá.

„Niekto sa možno pozastaví nad tým, či by jogu mali cvičiť už aj deti. Ja sama som začínala v trinástich rokoch. Veľmi rýchlo som v tom čase rástla a mala som oslabené chrbtové svaly. Neustále som sa hrbila, bolela ma chrbtica. Joga ma krásne a nenásilne napravila, pomohla mi so správnym držaním tela,“ hovorí Saška Janogová.

  1. Môžeme ju cvičiť kedykoľvek

Cvičte vždy, keď cítite, že to vaše telo a duša potrebujú. U každého je to individuálne a môže sa to meniť. Do jogy sa nikdy nenúťte. Tu neexistuje „mala by som“ a „musím“. Tým si svoju prax zbytočne zablokujete. Cvičte vtedy, keď si to vaše telo a vnútro vypýtajú. Dôležité je cvičiť s láskou a radosťou, asociovať si jogu s príjemnými pocitmi a dobrovoľnosťou. Na druhej strane, ak máte veľa povinností a vaše telo si jogu pýta a vy to neustále odkladáte, lebo „nemáte čas“ a „ste unavení“, je to jasný signál, že treba vo svojom živote niečo upraviť. 

pozvánka na jogu
Zdroj: archív

Pozitíva jogy pre naše telo a dušu:

  • znižuje chronický stres a navodzuje pocit relaxácie
  • buduje silné a flexibilné telo
  • rozvíja tri dôležité aspekty zdravého tela: silu, flexibilitu a stabilitu
  • posilňuje svaly a šľachy
  • chrbtici dodáva pevnosť a pružnosť
  • kombinácia pohybu a hlbokého dychu pôsobí ako masáž na vnútorné orgány, ktorých činnosť privádza do rovnováhy a harmónie
  • harmonizuje endokrinný systém
  • upravuje zlé držanie tela
  • prinavracia telu vitalitu
  • zlepšuje náladu, pamäťové schopnosti a zvyšuje sebavedomie
  • vytvára harmóniu medzi telom a dušou

Alexandra Janogová

Joga ma sprevádza na mojej životnej ceste už 22 rokov, počas ktorých som prešla mnohými krásnymi aj tŕnistými jogovými cestičkami. Posledných 5 rokov jogu prepájam s meditáciami a rôznymi bodyterapeutickými technikami a vedomou prácou s telom, dychom a emóciami. Vo svojej osobnej praxi sa venujem rôznym typom jogy vrátane kundaliny jogy.

cvičiteľka
Zdroj: archív Alexandra Janogová

Horúce novinky

Nechajte si posielať emailom prehľad horúcich noviniek, nových trendov a chutných receptov.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.