spánok
Zdroj: www.pixabay.com

Zdravý spánok detí potrebuje režim

Tak, ako svoje dieťatko naučíte jesť lyžicou, musíte ho naučiť aj spať. Urobte to tak, aby ste sa vyspali aj vy. A nemuseli do polnoci jazdiť po meste autom či natriasať sa na fitlopte s ratolesťou na rukách. Ide to aj jednoduchšie.

Rád na túto tému je plný internet a každá mamička, s ktorou sa stretnete na prechádzke s kočíkom, vám ochotne dáva tie svoje. A pritom to nie je až taká veľká veda. Chce to jediné. Režim. Dieťatko totiž nevie, koľko je hodín, nemá jednoducho pojem o čase ani o tom, aká časť dňa je. Všetko mu to musíte ukázať, naučiť ho „rituály“, vďaka ktorým bude vedieť, že je čas na spánok. Vďaka nim ho uspíte neskôr aj na návštevách, chatách a dovolenkách... Lebo to, že niektoré deti spia celú noc, naozaj nie je len mýtus. Fakt sa to dá. Ak neviete, ako na to, skúsime vám s tým pomôcť.

Začnite čo najskôr
Ak vás príchod bábätka ešte len čaká a už teraz vás desí predstava, že sa roky nevyspíte, zachovajte rozvahu. Ideálne je totiž začať s „nacvičovaním“ spánku hneď po návrate z pôrodnice. Rozmyslite si ešte predtým, aký spánkový režim zvolíte, v ktorých hodinách bude uspávanie pre všetkých najlepšie. Musíte byť zásadová. Aj keď by ste sa s ním chceli napríklad niekedy dlhšie maznať, užívať si ho, lebo, jasné, je to vaše vytúžené dieťatko a najväčšia radosť, môžete mu privodiť akurát zmätok v hlavičke a deficit spánku, ktorého novorodenec naozaj potrebuje veľa. Nedržte ho preto „umelo“ hore, pretože si ho chcete užiť. Znie to síce tvrdo, ale je to voči nemu sebecké a ovplyvňuje to jeho schopnosť navyknúť si na spánkový režim, čo si v budúcnosti budete vyčítať. Verte nám.
Naša rada: Novorodenca upokojí zavinovačka, ktorá zamedzí pohybu, a teda tomu, aby si ublížil. Dlho bol vo vašom brušku, kde mal stiesnené podmienky, takže, nebojte sa. Zavinovačka mu nie je nepríjemná, naopak.


Pripravte miesto
Deťom v akomkoľvek veku, a koniec koncov aj nám dospelým, sa najlepšie spí v dobre vyvetranej miestnosti. Takže, vetrajte! Aj počas zimy otvorte okno dokorán aj na dobrých 15 minút (zavrite ho však pár minút pred tým, ako pôjdete uspávať, aby v izbe nebolo príliš zima). Zatiahnite závesy, stlmte svetlo na minimum, nachystajte mu pyžamko, veci na prebaľovanie, knihu, z ktorej mu čítate, proste všetko, čo pri ukladaní potrebujete, aby ste už neodbiehali z miestnosti, keď tam s dieťatkom vojdete, napríklad po kúpeli. Niektoré detičky upokojí a uspí aj hrací kolotoč, ktorý môže hrať už vo chvíli, keď do miestnosti spolu s ním vstúpite (ale pozor, na niektoré deti to má opačný efekt a priam ich „vyrušuje“).
Naša rada: Veľa detí pri zaspávaní potrebuje „svoju“ obľúbenú vec – hračku, často je to aj bavlnená plienka, deka, handrička, ale i rôzne bizarnosti. Nechajte dieťa, nech si vyberie samo, nenúťte mu toho medvedíka od babky... A nikdy ju nezabudnite vziať so sebou, kamkoľvek idete.

Naučte ho na postieľku
Chcete ho mať pri sebe, bojíte sa ho nechať samo, nedôverujete technológiám, napriek tomu, že sú dnes naozaj také vyšperkované, že viete určiť aj tempo dýchania a dieťatko môžete sledovať na kamere. Tak si ho vezmete k sebe, do manželskej postele. Keď ho dávate spať cez deň, je to kdekoľvek, napríklad v obývačke, kde je celý deň pustená telka, aby ste ho mali na očiach, a často vám zaspí v náručí, lebo veď, pestujete ho dosť často a vy ho držíte a držíte a držíte, lebo sa neviete vynadívať... A potom ho večer položíte do postieľky a všemožne sa snažíte, aby zaspalo. Lenže ono nevie, že tým, že ste ho tam položili, mu dávate najavo, že má spať, pretože dnes zaspinkalo na pohovke, na vašich rukách, kde bolo dosť dlho, a nie v úplnom tichu... a toto všetko mu zrazu začne prekážať. Bude vyžadovať nosenie na rukách, spať s vami v posteli či dokonca zvuk televízora, a čo ja viem, čoho všetkého ešte.
Naša rada: Zbavte sa pred uspávaním všetkých okolitých vzruchov, aby dieťatko vedelo, že ak je ticho, ide sa spať. Pomôže dotyk, pohladenie, ale ak ho položíte do postieľky, snažte sa ho už nebrať na ruky. Bude to potom vyžadovať stále.


Dodržiavajte rituály
Pomocou nich totiž dieťa najlepšie naučíte, že je čas ísť spať. Nejde ani tak o kúpanie (niektoré detičky sa nekúpu každý deň), ale skôr o spánkový postup. Napríklad, že mu vždy pred spaním spievate uspávanku či pesničky alebo čítate rozprávku – vôbec neprekáža, ak jej aj nerozumie, dôležitý je váš tichý a monotónny hlas, na ktorý si zvykne a bude preň jasným signálom spánku. Aj to, že dávate dobrú noc vždy rovnakými slovami, má svoj zmysel. Najdôležitejším rituálom je pritom jednoduché dodržiavanie času. Mnohí odborníci (a aj mnohé mamičky) sa zhodujú, že norma je 15 minút, lebo áno, všetci vieme, že niekedy sa to nedá podľa budíka, ale ako-tak presný čas je úplným základom, čo sa spánku detí týka. A to nielen večer, ale i počas dňa. A okrem toho, toto zlaté pravidlo, chodiť spať vždy v rovnakom čase, je skvelé aj pre dospelých. Čo sa v detstve naučíš...
Naša rada: Ak už je dieťatko väčšie a spať sa mu nechce, skúste ho „navnadiť“ na to, čo príde po spánku. Napríklad, že keď sa vyspinká, pôjdete na výlet, na ihrisko, bude sa hrať s tou novou hračkou... Ale vždy to aj splňte! Ak máva zlé sny, ubezpečte ho, že budete počas jeho spánku blízko pri ňom a nemusí sa ničoho báť.


Buďte rýchla
Ani nie tak počas uspávania, pretože tam by vaše dieťa mohla vaša rýchlosť zbytočne rušiť a cítilo by, že ste nervózna. Vtedy sa snažte byť pokojná a nešetrite objímaním či bozkami, maznajte sa a dajte tomu čas. Ale keď dieťa zaspinká a bude sa počas spánku budiť, napríklad, keď bude mať chuť na mliečko, buďte na to pripravená. Aby ste mu čo najrýchlejšie poskytli, čo treba, aby nebolo dlho hore a ľahšie sa mu znova zaspalo. Napríklad, ak už dokrmujete, majte na zohriatie mliečka všetko poruke, náhradný cumlík v puzdre vo vrecku, fľašku vyvarenú... Plienky nachystané čo najbližšie k postieľke a masť na zapareniny tiež. Aby ste nestrácali čas.
Naša rada: Ak sa prebudí počas spánku, neprihovárajte sa mu viac, ako treba. Pohladenie neublíži, ale ak bude počuť váš hlas, môže ho to prebrať a vy si môžete privodiť kratší spánok aj o pár hodín.