Zdroj: pixabay.com

9 dôvodov, prečo je dobré meditovať. Bude sa vám lepšie spať aj učiť

Marcela Svobodová 08.02.2017, 08:00 Zdravie
92 Tlač
Mračíte sa už pri čítaní nadpisu, pretože prvé, čo vás napadne je ezoterika, budhizmus či alternatívne alebo šarlatánske metódy? Možno by ste mali vedieť, že podľa odborných vedeckých štúdií meditácia prospieva aj tým najväčším skeptikom a pragmatikom.

Zdá sa to byť také jednoduché, až je to podozrivé. Zo všetkých strán počúvame, ako nám meditácia môže zmeniť život, zvýšiť jeho kvalitu, ako dokáže upokojiť našu myseľ a pomôcť k tomu, aby sme konečne spoznali sami seba, objavili svoj nový vnútorný svet a boli šťastní, píše idnes.cz.

Najnovšie vedecké experimenty a štúdie potvrdzujú pozitívne účinky meditácie a tréningu "mindfulness" (po slovensky všímavosť, uvedomenie, bdelosť, alebo pozornosť zameraná na prítomný okamih) na rôzne oblasti ľudského života. A počet výskumov stále narastá. Výsledky okrem iného ukazujú, že meditácia pomáha lepšie zvládať stres, zlepšuje spánok a emočnú vyrovnanosť, rozvíja kreativitu a zmierňuje úzkostné stavy a negatívne myšlienky. Pomáha zlepšovať aj fyzické zdravie - znižuje krvný tlak, zlepšuje činnosť imunitného systému a znižuje hladiny stresového hormónu kortizolu.

Pravdepodobne ste sa už stretli so slovom "mindfulness". Podľa Václava Krejčíka, inštruktora jogy sa pojem ,,mindfulness "dá zjednodušene charakterizovať ako schopnosť zacieliť pozornosť na to, čo sa deje v prítomnom okamihu, ale bez posudzovania, hodnotenia, bez očakávania. Pozornosť sa skrátka sústredí na prítomný okamih s obmedzením koncepčného myslenia, pričom si otvorene uvedomujeme, čo prichádza do nášho vedomia, ale neposudzujeme to, nelipneme na tom, neusilujeme o to. Vďaka tomu potom môžeme lepšie porozumieť súvislostiam medzi myšlienkami, pocitmi a správaním.

"Najjednoduchším spôsobom, ako začať, je prihlásiť sa do nejakého programu, kde praktizovanie mindfulness učia. Pre osvojenie tohto typu meditácie je totiž potrebný tréning. Keďže je táto metóda podopretá vedeckými výskumami - preukázalo sa, že skutočne ovplyvňuje funkciu mozgu - ponúkajú ju aj v terapeutických centrách, stala sa totiž osvedčenou cestou, ktorá pomáha zvládať silný stres, závislosti, psychické poruchy a tak ďalej, "uviedol Krejčík.

Možno ste nadobudli dojem, že praktizovanie mindfulness nie je žiadna veda. Ale skúste si len tak sadnúť a pozorovať svoje myšlienky a uvidíte, že tok vašich myšlienok je prakticky nezastaviteľný a vaša myseľ je veľmi nepokojná. Sústrediť sa na prítomný okamih totiž nie je také jednoduché, ako sa môže zdať.

Naša myseľ sa neustále zaoberá spomienkami, obavami, plánovaním a jednoducho čímkoľvek iným ako tým, čo práve robíme.

Až pravidelným tréningom, pevnou vôľou a časom sa vaša myseľ dokáže utíšiť a vtedy sa konečne môžete ocitnúť v prítomnosti. Vtedy sa tiež začnete cítiť celkovo pokojnejšie a vyrovnanejšie.

Ak sme vás doteraz nepresvedčili, možno vás zaujme deväť dôvodov, prečo meditácii dať šancu.

1. Znižuje stres
Výskum publikovaný minulý mesiac v časopise Health Psychology ukázal, že praktizovanie mindfulness nielen pocitovo znižuje stres, ale tiež znižuje hladinu stresového hormónu kortizolu. Václav Krejčík dodal, že ak sa (všímavosť) vykonáva správne a efektívne, potom dokáže upokojiť myseľ, utíšiť emócie, odbúrať negatívne myšlienky a posilniť pozitívne zámery.

"Tým sa minimalizuje stres, ktorý je aj častou príčinou rady závažných ochorení - napr. Kardiovaskulárnych, ale aj psychických (depresia, úzkosť, nespavosť)," povedal Krejčík.

2. Môže vám vylepšiť známky
Výskumníci z University of California v Santa Barbare zistili, že vysokoškoláci, ktorí boli vyškolení v metóde všímavosti, podávali lepšie výkony v skúškach verbálneho myslenia a tiež sa zlepšili v ich krátkodobej (pracovnej) pamäti.

Americkí vedci vo svojej štúdii, ktorá bola publikovaná v časopise Psychological Science, zdôraznili, že ich výsledky naznačujú, že praktizovanie všímavosti je efektívna a účinná technika pre zlepšenie kognitívnych funkcií.

3. Chráni proti duševným chorobám
Meditácia môže viesť k blahodarným zmenám v mozgu a tým vás ochrániť pred duševnými ochoreniami. Také poznanie priniesla štúdia vedcov z University of Oregon.

Meditujúci jedinci totiž zažívajú menej psychologického utrpenia a úzkosti, pretože meditácia vzbudzuje pozitívne emócie a náladu a pomáha ľuďom, aby neboli tak zraniteľní voči stresom a problémom každodenného života.

4. Lepšie si vychutnáte hudbu
Hudba sama o sebe má veľkú moc nad ľudskými emóciami a patrí medzi hlavné faktory, ktoré dokážu významne ovplyvniť náladu. Každý má iné preferencie, čo sa hudby týka, a na každého pôsobí daný typ hudby inak.

Avšak podľa štúdie uverejnenej v časopise Psychology of Music, meditácie všímavosti zlepšuje našu sústredenosť na hudbu a tak nám potom ešte lepšie znie a dokážeme si ju intenzívnejšie vychutnať.

5. Pomáha vám, aj keď ju aktívne nevykonávate
Meditácia vám nepomáha len v tom okamihu, keď sa jej sústredene venujete.

Štúdia publikovaná v časopise Frontiers in Human Neuroscience totiž ukázala, že pozitívne zmeny na mozog, ktoré spôsobuje meditácie, pretrvávajú, aj keď človek aktívne nemedituje.

6. Robí z vás lepšieho človeka
Meditácia neprospieva len vám, ale aj ľuďom vo vašom okolí. Vďaka praktizovaniu meditácie totiž budete súcitnejší, milší, cnostnejší a budete mať väčšiu tendenciu konať dobro. K takýmto záverom dospeli výskumníci z univerzít Northeastern a Harvard.

7. Pomôže seniorom necítiť sa tak osamelo
Mnoho ľudí sa v starobe potýka s osamelosťou, ktorá môže byť nebezpečná pre ich duševné i fyzické zdravie.

Vedci z University of California v Los Angeles vo svojom výskume zistili, že meditácia všímavosti pomáha znižovať tieto nepríjemné pocity osamelosti medzi staršími ľuďmi a tiež posilniť ich duševné zdravie.

8. Príde vhod počas obdobia chrípok a prechladnutí
Meditácia všímavosti by mohla zmierniť aj nepríjemné dôsledky prechladnutia. Výskumníci z University of Wisconsin School of Medicine and Health preukázali, že ľuďom, ktorí sa venujú meditácii, chýba menej vynechaných dní v práci.

Vedci tiež u meditujúcich osôb zaznamenali skrátenie trvania prechladnutia a zníženie závažnosti príznakov.

9. Pomôže vám lepšie spať
Podľa štúdie odborníkov z University of Utah vám môže meditácia všímavosti nielen pomôcť lepšie ovládať svoje emócie a nálady, ale tiež vďaka nej rýchlejšie zaspíte a lepšie sa vyspíte. Kvalita spánku je veľmi dôležitá pre zvládanie stresových situácií a lepšiu kontrolu nad emóciami.

Václav Krejčík súhlasí s tým, že meditácia vykonávaná za súmraku môže napomôcť lepšiemu zaspávaniu aj spánku. "Nielenže pri nej dochádza k lepšiemu predýchaniu a okysličeniu tela, ale zároveň dochádza už k spomínanému upokojeniu mysle, čo je jedným z kľúčových faktorov ovplyvňujúcich správne spanie," dodal.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania svetevity.sk.