Zdroj: pixabay.com

Vražedný biely cukor. Prečo sa ho zbaviť?

iDnes 02.11.2016, 10:00 Zdravie
232 Tlač
V priemere ročne jeden človek zje až 40 kg cukru. Odborníci na výživu varujú, že za chvíľkový pocit šťastia a eufórie neskôr zaplatíte psychickým i fyzickým zdravím. Ako rafinovaný cukor zo stravy eliminovať?

Klasický biely cukor sa vyrába z cukrovej repy procesom rafinácie. Pôvodný prírodný cukor je pri nej zbavený všetkých minerálnych látok a vitamínov.

"Z výživového hľadiska je cukor nevhodný, pretože obsahuje iba prázdne kalórie a žiadne živiny. Zo zdravotného hľadiska môže spôsobovať rôzne choroby. Rafináciou sa vytratia živiny, ktoré sú potrebné k tráveniu cukru a telo je potom po jeho konzumácii nútené vziať si živiny z vlastných zásob, "vysvetľuje hlavná nutričná špecialistka Sveta zdravia Monika Bartolomějová.

Škodí srdcu aj kostiam Aj preto je podľa odborníkov dobré sa cukru vyhýbať, aj keď to zo začiatku nebude pre milovníkov tejto sladkej neresti jednoduché. Vedci sa totiž zhodujú, že zbaviť sa závislosti na cukre je horšie, než sa zbaviť tej na fajčenie, píše idnes.cz.

Prečo to tak je?
Vedci skúšali podávať cukor laboratórnym potkanom. Striedali preto obyčajné, diétnejšie jedlo sa sladkosťami. Keď nasadili jedlo s menším obsahom kalórií a cukru, potkany boli apatické, úzkostlivé, a dokonca sa u nich prejavili klasické abstinenčné príznaky. Bez cukru pociťovali stres, ktorý ustal, akonáhle svoj prídel zase dostali. Či potkany alebo ľudia, v tomto prípade fungujeme všetci podobne. Cukrová závislosť sa stala najmohutnejšou a najnebezpečnejšou závislosťou 21. storočia.

"Nadbytočná konzumácia cukru totiž vedie k vysokému krvnému tlaku, zvyšuje riziko infarktu i iných srdcovo-cievnych chorôb. Organizmus sa prekysľuje, cukor ho okráda o vitamíny, bielkoviny a minerály, hlavne o vápnik, ktorý potom môže spôsobovať kazivosť zubov a u žien osteoporózu. Podieľa sa aj na vzniku Alzheimerovej choroby a gastroenterologických chorôb. A predovšetkým spôsobuje nadváhu a obezitu, "vymenováva zásadné ochorenia vzniknuté z nadbytočnej konzumácie cukru pani Bartolomějová.

Deti do seba dostávajú cukor od rána do večera a to nielen v podobe sladkostí, ale aj presladeného pitia. Nadmerný príjem cukru pri nich potom môže vyvolať zmeny v správaní, hyperaktivitu či únavu. Väčšina rodičov si neuvedomuje, aký "cirkus" v mozgu svojim deťom podávaním sladkostí pripravuje. Odborníci navyše varujú aj predtým, aby detská závislosť na sladkom časom neprešla do inej závislosti, či už v puberte alebo postpuberte. Ide teda o to, ísť svojim deťom príkladom. Už stravovacie návyky bábätiek by mali smerovať od cukru čo najďalej. V predškolskom a školskom veku je dôležité deťom vysvetľovať všetky úskalia cukru. Naučiť ich jesť jeho zdravé alternatívy. Viesť ich tým správnym smerom, ale nezakazovať, skôr obmedziť, pretože ako je známe, zakázané ovocie potom chutí najviac.

Nakupujte s rozumom
Ak ste sa rozhodli, že s bielym zabijakom skoncujete, začnite likvidovať svoje staré zásoby. Vyhoďte všetky limonády, alkohol, kávu s mliekom a cukrom a pite proste len vodu, ovocné alebo zelené neochutené čaju. Vyhýbajte sa sušienkam a dezertom. Ak máte silné nutkanie zjesť zákusok, dajte si rovnako ako Francúzi syr a ovocie. Zvýšte prísun bielkovín, strukovín, ovocia a zeleniny, aby ste mali viac dlhodobej energie a nepotrebovali sa dojedať sladkosťami. Sledujte tiež etikety na potravinách a nápojoch. Výrobcovia cukor pridávajú všade, aby "vylepšili chuť" svojich produktov. Býva napríklad v instantných polievkach či dochucovadlách. Ale takým potravinám by ste sa rovnako mali v rámci zdravého životného štýlu vyhýbať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania svetevity.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.