Zdravá strava je cestou k vysnívanej postave.

Diétne omyly, na ktoré sme sa doteraz spoliehali

magazín Evita 08.03.2016, 06:00 Zdravie
16 Tlač
Mýtov o chudnutí je neúrekom. Kolujú medzi ľuďmi rýchlosťou blesku, ktorí im veria. Pritom neexistujú žiadne dôkazy, že sú pravdivé.

Mylné predstavy o chudnutí sú obrovskou prekážkou pre každého, kto sa pokúša zdravo jesť a zhodiť prebytočné kilá. Pozrite sa na najväčšie mýty o chudnutí podľa dailymail.co.uk, ktorých veda na základe výsledkov skúmania označila len za klamstvá.

1. mýtus: Radikálna diéta spôsobuje ukladanie tuku, takže priberiete

Skutočnosť: Jeden z najpopulárnejších diétnych mýtov hovorí o hladovaní, ktoré nie je práve najzdravšie. Ak prestanete jesť, váš metabolizmus sa ihneď spomalí. Telo si začne vytvárať zásoby na horšie časy a živiny začne ukladať do tukov.

V nedávnom experimente vedci pozorovali 11 zdravých dobrovoľníkov a požiadali ich, aby zostali v metabolickej komore. Ide o miestnosť, kde sa presne meria rýchlosť metabolizmu, resp. spaľovanie energie pri odpočinku. Účastníci pili len vodu. Počas dňa ich metabolická úroveň stúpla o 14 percent, čo bolo zrejme v dôsledku rastu hormónu noradrelínu, o ktorom je známe, že spaľuje tuky. Keby aj naďalej ostali bez jedla, vedci predpokladajú, že metabolické hladiny by nakoniec klesli, dobrovoľníci by strácali kilá a postupne by boli podvyživení.

V krátkodobom horizonte neexistuje žiadny dôkaz, že režim hladovania je mýtus a spôsobuje ukladanie tukov. Je skvelým štartom, ak sa začínate zdravo stravovať, či ako očista organizmu.

2. mýtus: Nemali by sme sa vážiť viac ako raz týždenne

Skutočnosť: Neoplatí sa stavať na váhu a sledovať pohyb ručičky príliš často. Nakoniec sa môže stať, že sa stanete posadnutými svojou hmotnosťou a budete riešiť každý jeden gram navyše. Alebo ide o omyl?

Nedávna štúdia skúmala 40 ľudí, ktorí boli súčasťou programu chudnutia. Niektorí sa vážili každý deň, ďalší týždenne, iní mesačne alebo takmer vôbec. Bolo dokázané, že čím častejšie sa ľudia vážili, tým väčšiu hmotnosť nakoniec stratili.

3. mýtus: Mali by sme jesť pravidelne, aby sme si udržali hladinu cukru v krvi hore

Skutočnosť: V spomínanej štúdii, v ktorej účastníci pili vodu po dobu troch dní, im vedci tiež merali hladinu cukru v krvi. Aj keď tieto úrovne u nich klesli po troch dňoch bez jedla, zostali v relatívne normálnom rozmedzí. Pritom im stúpli hladiny tuku v krvi, čo ukazuje, že ich telá sa prepli do hlavného režimu spaľovania tukov.

4. mýtus: Cvičenie vám pomôže schudnúť

Skutočnosť: Na prvý pohľad je to jasné. Cvičením spálite kalórie, takže chudnete. Ale v skutočnosti to nie je to, čo sa naozaj pri tom deje. Problémom je fakt, že tuk má vysokú energetickú hustotu. Budete musieť zabehnúť niekoľko míľ, aby ste spálili jediné kilo tuku. Ďalším problémom je odmeňovanie. Mnohí sa zvyknú za tú námahu, ktorú vynaložili v posilňovni, odmeniť nezdravým jedlom. Takže v konečnom dôsledku nebude mať pre nich cvičenia žiadny úžitok. Ak zabehnete jednu míľu, spálite približne 120 kalórií. Dostali ste chuť na malú čokoládu? Prijmete hneď 240 kalórií.

Cvičenie má množstvo zdravotných benefitov, no údajne je nepravdepodobné, že by k nim patrilo chudnutie. To však neznamená, že naň máte úplne zanevrieť. Je skvelým spôsobom, ako si udržať hmotnosť po tom, čo ste už schudli. Netreba zabúdať hlavne na zdravé stravovanie, ktoré má veľký vplyv na chudnutie. Ak trpíte zdravotnými problémami, napr. často vás bolieva chrbát, v tomto prípade vám určite pomôže cvičenie.

5. mýtus: Je lepšie chudnúť pomalšie ako rýchlo

Skutočnosť: Ak rýchlo schudnete, rýchlo aj naspäť priberiete kilá navyše. Alebo je to inak?

V nedávnej recenzii Mýty, domnienky a fakty o obezite v časopise New England Journal of Medicine zaradili vedci toto tvrdenie do kategórie mýtov po tom, čo preskúmali početné štúdie porovnávajúce rýchle, s pomalým a stálym chudnutím. Nedávna austrálska štúdia to len podporila. Výskumníci si "vzali na mušku" 200 obéznych dobrovoľníkov, z ktorých jedna polovica držala prísnu nízkokalorickú diétu (menej ako 800 kalórií denne) počas 12 týždňov.

Druhá polovica znížila svoj príjem kalórií o 500 denne po dobu 36 týždňov. Menej ako polovica z nich vydržala až do konca, boli frustrovaní pomalým tempom a výsledkami. Prvá skupina celkovo schudla viac ako druhá.

Dietolologička a vedúca štúdie Katrina Purcellová dodala: "Je pravdepodobnejšie, že sa priblížite k svojej vysnívanej hmotnosti, ak chudnete rýchlejšie." Sú za tým aj výsledky, ktoré vás poháňajú ďalej, takže v konečnom dôsledku vydržíte dlhšie.

6. mýtus: Nízkotučná strava je skvelý spôsob, ako sa zbaviť kíl

Skutočnosť: Kedysi nám dietológovia a lekári radili, aby sme sa dali na diétu s nízkym obsahom tuku aj napriek tomu, že bolo málo dôkazov, ktoré by potvrdili ich účinnosť.

The Women’s Health Initiative bol názov masívnej štúdie, ktorá začala už v roku 1991. Približne 48-tisíc žien bolo náhodne vybraných buď na dodržiavanie diéty s nízkym obsahom tukov alebo na stravovanie, v ktorom boli súčasťou tuky. Po ôsmich rokoch boli ženy na diéte s nízkym obsahom tukov len o pár kíl ľahšie ako ostatné, no nebol zaznamenaný žiadny rozdiel, čo sa týka zníženého rizika srdcových ochorení a rakoviny.

Nízkotučné produkty bývajú časté plné skrytých cukrov a umelých sladidiel, ktoré predstavujú náhradu tuku. Preto nakoniec môžete dopadnúť horšie - namiesto chudnutia priberiete. Záleží však samozrejme od množstva, ako aj pri akejkoľvek strave.

Najlepšia je stredomorská strava, bohatá na ovocie, zeleninu, tiež olivový olej, orechy, ryby a dovolený je aj pohárik červeného vína. A máte tu najlepší spôsob, ako schudnúť a zároveň znížiť riziko srdcových ochorení.

Horúce novinky

Nechajte si posielať emailom prehľad horúcich noviniek, nových trendov a chutných receptov.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.