Zdroj: dreamstime

Vedeli ste? Obľúbené smoothies nášmu organizmu viac škodia než pomáhajú

redakcia EVITA 26.06.2021, 12:00 Zdravie
Javí sa ako zdravý, vníma sa ako zdravý, v podstate je to len sofistikovaný marketingový trik. Dokáže okabátiť naše telo a jeho konzumácia je pre zdravie skôr kontraproduktívna. Aj to prezradil odborník na výživu Doc. RNDr. Miloš Mikuš, CSc.

Je ho plný internet, je obľúbený medzi food blogermi a okupuje všetky nákupné centrá. Je proste in. V podstate nemôže byť nezdravý – vyberiete najlepšie suroviny, ak chcete, tak aj v biokvalite, zmiešate ich vo vhodnom (a väčšinou aj v chutnom) pomere a už len bzzzzzzzz. Zmixujú vám ich na počkanie a potom je na vás, ako si s touto hmotou poradíte. Možno je to váš rýchly obed, možno len niečo na okamžité zasýtenie alebo ste vlastne ani neboli hladní, len vás zlákali pestré obrázky a chuť vykompenzovať všetko nezdravé, čo ste nechtiac „pozobkali“ počas včerajšej párty. Nech sú okolnosti akékoľvek, nikto si nekupuje smoothie s vedomím, že možno nie je celkom zdravé. Bohužiaľ, nie je. Kde je problém? Je ich niekoľko a mnohé vás určite zaskočia alebo aspoň prekvapia.

X problémov smoothie

Zmixovaním surovín tuhého alebo polotuhého charakteru sa získa masa, ktorú netreba hrýzť. Ľahko sa prehĺta a o chvíľu je v nás. Rýchlejšie sa aj strávi. Častá konzumácia zmixovaných surovín so sebou prináša niekoľko významných zdravotných následkov. Pocit nasýtenia je závislý od konzistencie, štruktúry a času jedenia. To isté množstvo jablka je možné skonzumovať ako džús (s dužinou alebo bez), ako pyré alebo ako celistvý plod. Asi vás neprekvapí, že najlepšie zasýti a náš metabolizmus najlepšie ovplyvní celé jablko. Tým, že sa konzumáciou smoothie dosiahne nižšia miera nasýtenia, v konečnom dôsledku vedie k zvýšenému príjmu energie, najmä pri vysokom obsahu sladkého ovocia a/alebo orechov a olejnatých semien. Smoothie môže byť aj zdravé, ale musí byť zo zeleniny (listová zelenina, cvikla, mrkva) a z ovocia s nízkym obsahom cukru (a bez orechov, samozrejme). Smoothie, tak ako dobrý hamburger, je príjemnou zmenou, ale nie je to vhodný spôsob stravovania.

1. Tekuté sa nehryzie

Experimenty ukázali, že ak sa jedlo s rovnakou kalorickou hodnotou skonzumovalo ako „drink“, nedosiahol sa rovnaký pocit nasýtenia ako vtedy, keď sme ho zjedli v normálnom stave. Mozog počíta nielen počet hryzov, ale k nasýteniu prispieva aj chrumkavá konzistencia jedla.

Článok pokračuje na ďalšej strane

Horúce novinky

Nechajte si posielať emailom prehľad horúcich noviniek, nových trendov a chutných receptov.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.