magnesium
Zdroj: shutterstock.com

Kŕče i predčasný pôrod. Čo všetko môže vyvolať nedostatok horčíka?

redakcia EVITA 29.06.2020, 17:00 Zdravie
Horčík je pre telo a správne fungovanie organizmu prakticky nepostrádateľný.

Patrí medzi najdôležitejšie minerálne látky a stojí takmer za všetkými procesmi, ktoré prebiehajú v ľudskom tele.

Vypadávanie vlasov, svalové kŕče, tras, bolesti hlavy, ale napríklad tiež nesprávne fungovanie srdca alebo predčasný pôrod. To všetko sa môže odohrávať v tele, ktoré nemá dostatok horčíka.

"Horečnaté ióny sú zodpovedné za viac ako 300 reakcií v našom tele. Je nevyhnutný pri metabolizme sacharidov, tukov i bielkovín. Zaisťuje správnu funkciu svalov a nervovej sústavy. Podieľa sa na mineralizácii kostí. Pozitívne ovplyvňuje činnosť srdca a správne napätie v cievach. Celkovo možno teda povedať, že nás udržiava v dobrej psychickej i fyzickej kondícii," povedala idnes.cz Monika Bartolomějová, hlavná nutričná špecialistka Sveta zdravia.

Podľa zistení odborníkov je ale nedostatok horčíka (rovnako ako nedostatok vápnika) u ľudí zisťovaný pomerne často.

"Príjem našej populácie väčšinou nedosahuje ani polovicu odporúčanej dennej dávky. Súvisí to s tým, že väčšina nekonzumuje dostatočné množstvo stravy rastlinného pôvodu v zodpovedajúcej kvalite," uviedla lekárka Václava Kunová, odborná garantka projektu Viem, čo jem a pijem.

Odborníci prinášajú ďalšie a ďalšie dôkazy o tom, ako je horčík pre ľudský organizmus nenahraditeľný a že jeho nedostatok môže mať takmer fatálne následky.

"Pri dostatočnom príjme horčíka klesá pravdepodobnosť vysokého krvného tlaku a srdcových arytmií. Horčík reguluje srdcovú činnosť a rozširuje srdcové cievy. Spolu s lecitínom sa podieľa na regulácii hladiny cholesterolu v krvi," uviedol jeden z príkladov odborný server magnesium.cz.

Tuky zhoršujú vstrebávanie


Aby telo mohlo horčík správne využívať, je potrebné splniť niekoľko podmienok. "Okrem iného má na podporu vstrebávania vplyv vitamín D a B6. Naopak strava bohatá na tuky a bielkoviny alebo príliš vysoký príjem vápnika či vlákniny jeho vstrebávanie zhoršujú," uviedla Bartolomějová.

Pripomenula, že napríklad doplnky stravy s vysokým obsahom magnézia nemusia byť až tak účinné, ak nebudú v rovnováhe práve i ďalšie zložky výživy.

"Ako už bolo povedané, horčík má v našom tele rad funkcií, takže aj jeho nedostatok sa môže prejavovať radom príznakov. Medzi ne patria napríklad svalové kŕče, zvýšené napätie svalov, únava, bolesti hlavy, nervozita a ďalšie," povedala Bartolomějová.

"Ako zaujímavosť by som uviedla, že jeho nedostatok môže tiež viesť k zníženej citlivosti na inzulín, ktorá je cestou k cukrovke druhého typu. Deficit iónov horčíka je nebezpečný aj v tehotenstve, pretože môže prispieť k potratu alebo predčasnému pôrodu," dodala.

Denne až 400 miligramov


Odporúčaná denná dávka horčíka je 350 - 400 miligramov za deň. "Túto dávku pokryje napríklad 200 gramov celozrnného chleba + 1 liter vody Magnesia alebo 100 gramov ovsených vločiek + 200 gramov špenátu + 100 gramov sójového mäsa," poradila lekárka Václava Kunová.

Odborníci však odporúčajú dávku zvyšovať vo vyššom veku alebo tiež v tehotenstve, pri dojčení alebo pri ochorení srdca či pri cukrovke.

"Dokonca veľmi záleží aj na tom, či má človek fyzicky namáhavú prácu alebo aktívne športuje. Aj v takýchto prípadoch je potrebné dennú dávku horčíka navýšiť," konštatovala Monika Bartolomějová zo Sveta zdravia.

Pridala aj ďalšie odporúčania, ako z prírodných zdrojov dodať svojmu telu dostatok horčíka: "Naložte si na tanier čo najčastejšie tmavozelenú a listovú zeleninu. Cennými zdrojmi sú ďalej orechy a semienka, strukoviny, niektoré ovocie (banány, datle), ovsené otruby. Lahodným zdrojom je tiež horká čokoláda, pretože aj kakaové bôby obsahujú významné množstvo horčíka."

Horúce novinky

Nechajte si posielať emailom prehľad horúcich noviniek, nových trendov a chutných receptov.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Ticketportal.sk