gaštany
Zdroj: shutterstock.com

Sezóna gaštanov je tu. Takéto pozitívne účinky pre vaše zdravie vám ponúkajú

Fit život 29.10.2019, 16:30 Zdravie
Je tu obdobie horúcich a veľmi chutných gaštanov. Nielenže potešia chuťové poháriky, ale sú tiež veľmi zdravé. Najedzte sa ich preto do sýtosti.

Aj vy sa radi prejdete po meste s vreckom horúcich lahodných gaštanov? Dobre robíte, telo sa vám poďakuje. Okrem príjemného kulinárskeho zážitku vám venujú vitamíny skupiny B, tiež vitamíny E, K a C. Odmenou vám bude výkonnejšia imunita, „dobré nervy“, krajšia pokožka a bezproblémová zrážanlivosť krvi. Navyše vám podarujú slušnú dávku zinku, železa, horčíka, fosforu, vápnika či draslíka a tanínu, ktorý je tiež účinným antioxidantom a pôsobí protirakovinovo. Prospech prinesú aj kostiam, svalom a železo je prevenciou anémie. Pravidelná konzumácia gaštanov sa pozitívne podpíše i pod kvalitu vlasov, kože, prospieva žalúdku, srdcu, krvnému obehu a mozgu. Naordinujte si ich tiež vtedy, keď sa vám do kĺbov zahryzla reuma alebo ste v poslednom čase nešetrili svoju pečeň. Konzumácia jedlých gaštanov pomáha vyplavovať jedy z nej a povzbudzuje trávenie. Dopriať by ste si ich mali aj pri vyčerpanosti a chronickom kašli. Pomáhajú i pri nespavosti, depresiách a poruchách obličiek. Mávate problémy s pamäťou? Nakopnú ju práve gaštany a ako bonus získate nižšiu hladinu „zlého“ cholesterolu v krvi.

Upečte si ich doma
Pečené gaštany z pouličného stánku chutia v sychravom počasí akosi lepšie, no vzhľadom na významný zdravotný prínos ich určite konzumujte častejšie ako len raz za čas. Skúste si ich upiecť aj doma. Nazbierané gaštany umyte a nožom narežte po dĺžke alebo do kríža do hĺbky pár milimetrov. A to buď na „brušku“, alebo „chrbte“ gaštana. Nikdy na to nezabudnite, inak vám budú gaštany v rúre strieľať a znečistia ju tak, že budete mať chuť zavrieť ju a už neotvoriť. Po narezaní gaštany nechajte hodinu namočené vo vode, potom dajte na plech a pečte pri teplote 220 °C pätnásť až dvadsať minút. Stále ich kontrolujte, aby vám neprihoreli. Upečené gaštany majú popraskanú kožu a sú o niečo tmavšie. Lúpte ich ešte za horúca, pretože keď vychladnú, ich koža tuhne a lúpu sa oveľa horšie. Gaštany si môžete piecť aj na grile či otvorenom ohni. Ich chuť je vtedy výraznejšia.

Plnka alebo gaštanové pyré
Gaštany si môžete aj uvariť. Narezané plody vložte do vriacej vody a varte asi deväť minút. Potom ich zabaľte do utierky a cez tkaninu rozdrvte šupky. Takto uvarené gaštany môžete pridať do plnky, ktorou naplníte napríklad kura alebo mäsovú roládu. Potrebujete pečivo, štvrť kila varených gaštanov, petržlen, dve vajíčka a trochu masla. Varené gaštany najemno nastrúhajte. Chlieb alebo rožky nakrájajte na kocky, dajte do misy a pokropte ich mliekom, aby nasiakli. Pridajte nastrúhané gaštany, maslo rozmiešajte so žĺtkami, osoľte, okoreňte muškátovým orieškom a petržlenovou vňaťou. Ušľahajte tuhý sneh, vmiešajte a plnkou naplňte mäso alebo si ju iba tak upečte na vymastenom plechu.
Jedlé gaštany sú ideálne aj na prípravu rôznych krémov, zákuskov či koláčov, ktoré môžete naplniť gaštanovým pyré. Pripravíte si ho veľmi jednoducho. Gaštany s nakrojenou šupkou chvíľu varte, potom vydlabte uvarenú dužinu. Prepasírujte ju alebo prelisujte cez lis na zemiaky. Oslaďte, ochuťte troškou rumu alebo rumovej esencie. Ihneď používajte alebo si hmotu vytvarujte do kociek, zabaľte a odložte do mrazničky.

Kde ich nazbierať?
Buď v lese, alebo v niektorej z gaštaníc. Napríklad v Modrom Kameni, v okolí Nitry, v obciach Jelenec a Horné Lefantovce či v Radošine. Ideálne na zber plodov gaštana jedlého je slnečné a suché počasie, aké býva počas babieho leta. Nezbierajte poškodené kúsky a gaštany vždy radšej skontrolujte pohmatom. Ak ich stlačíte a šupka sa zdeformuje, nie sú správne vysušené a zdravé. Dávajte tiež pozor na plesne, takéto gaštany rovno vyhadzujte. Určite ich nikdy nečistite a nekonzumujte. Nazbierané zdravé plody potom doma čo najrýchlejšie spracujte alebo ich uchovávajte v mrazničke. Jedzte ich vždy iba tepelne upravené

Kto sa im nemusí vyhýbať?
diabetici – neobsahujú glukózu
ľudia s vysokým krvným tlakom – nie je v nich sodík
celiatici – sú bez lepku.

Horúce novinky

Nechajte si posielať emailom prehľad horúcich noviniek, nových trendov a chutných receptov.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Ticketportal.sk