personal trainer
Zdroj: shutterstock.com

Toto je päť výživových nezmyslov, ktoré vám možno poradil fitnes tréner

Fit život 08.10.2019, 16:00 Zdravie
Väčšina výživových tajomstiev či najlepších a zaručených rád na chudnutie je plných okamžitého uspokojenia očakávaní. Ľuďom už bolo odporúčané jesť či nejesť kadečo, veľmi často aj v rozpore so zdravým rozumom.

Niektoré z nasledujúcich odporúčaní sú nielen úplne zbytočné, ale môžu byť aj škodlivé. Čo je však horšie, mnohé z týchto rád rozdávajú dnes aj ľudia, ktorí sa za „odborníkov“ pasujú sami, prípadne takí, ktorí absolvovali trojdňový kurz. A ľudia im veria.

fit menu
Zdroj: shutterstock.com

1 Daj si to nízkotučné!
Stačí, ak má niečo nálepku „light“, a ľudia, ktorí sa momentálne snažia schudnúť, si takýmito výrobkami naplnia košík v domnienke, že si tak doprajú niečo zdravé. Skutočnosť je však taká, že ak sa potravina stane nízkotučnou, čiže sa z nej odoberie tuk, pridajú sa do nej iné náhrady v podobe „rýchlych cukrov“, umelých sladidiel a rôznych iných delikates. Tukov sa pri diéte netreba báť, tuky sú jednou zo základných makroživín a naše telo ich potrebuje. Samozrejme, treba si vybrať tie správne. Dobrým príkladom sú napr. omega 3- esenciálne mastné kyseliny, ktoré sú potrebné pre zdravé srdce a cievy. Zabudnite na nízkotučné, pokojne si dajte napr. aj bryndzu, všetko však s mierou a v správnej kombinácii.

2 Nejedz sacharidy!
Vynechávate pečivo, k obedu si nedávate prílohy a sladkosti sú už absolútne tabu, aj napriek tomu, že pravidelne cvičíte? Veľká chyba! Sacharidy sú ďalšou makroživinou a v kvalitnej a vo vhodnej forme je nutné ich prijímať. To, že sacharidy pozitívne vplývajú na výkon, je taká jasná vec ako to, že ráno vychádza slnko. Existujú mnohé štúdie, ktoré dokázali, že nízkosacharidové stravovanie s vyšším príjmom bielkovín a tukov nie je pre cvičenie ideálne, práve naopak, znižuje u športovcov výkon. Sacharidy nám dokážu pomôcť pri tréningoch s vyššou intenzitou a ich dostatočným príjmom si zabezpečíme aj rýchlejšiu regeneráciu medzi sériami. Príjem sacharidov ďalej vplýva aj na produkciu hormónov či kvalitu spánku. Problémom je, že sacharidová dogma stále žije a ľudom pri slove diéta napadne práve ako jedna z prvých vecí vylúčiť sacharidy, pretože sa to tak vždy skloňovalo, skloňuje a skloňovať bude. Snáď už nie dlho.

3 Po 18.00 hodine už nejedz!
Toto je jedna z najhorších a najnezmyselnejších rád. V prvom rade je dôležité si uvedomiť, že nebudete štíhli, ak vynecháte akékoľvek jedlo po šiestej hodine večer. Ak chcete schudnúť a chodievate spávať neskoro, mali by ste si dokonca dopriať aj druhú večeru a za celý deň zjesť 5 – 6 porcií jedla. Iba tak vám bude správne fungovať metabolizmus a vaše chudnutie nebude ohrozené. Ideálne je nechať oddýchnuť trávenie približne osem hodín. Toľko času by ste mali mať medzi večerným jedlom a následnými raňajkami. Nezabúdajte, že posledné jedlo by ste mali prijať aspoň dve hodiny pred spaním.

4 Počítaj si kalórie!
Možno vám niekto poradil, aby ste si nastavili jedálny lístok nižšie o 500 kalórií denne – čo je asi 2 100 kJ – a za týždeň schudnete pol kilogramu. Ak sa však o to v praxi pokúsite, zistíte, že to nie je také jednoduché. Život nie je matematika.
Kalorická hodnota potraviny totiž nie je stanovená na základe merania metabolizmu človeka, ale v laboratóriu. Buď spálením potraviny – zisťuje sa, koľko tepla uvoľní počas horenia jeden gram slaniny či gram cibule, alebo je určená výpočtom na základe analýzy chemického zloženia potraviny – teda koľko kalórií má 100 g práškového pudingu, ak vieme, že obsahuje 40 g tuku, 45 g cukru a 5 g bielkovín. Skutočná kalorická hodnota potravín sa však môže líšiť od tabuľkových hodnôt. Nemôžete presne vedieť, koľko kalórií má napríklad klobása, ktorú práve jete. Neviete predsa presne, koľko je v nej múky alebo tuku. Ani v jablku nemusí byť presné tabuľkové množstvo cukru, nikto ho podľa tabuliek nevyrobil.

5 Dávaj si tieto doplnky výživy pred cvičením a týchto päť po cvičení!
Väčšina supplementov je buď úplne nefunkčných, fungujúcich len na placebo efekte, alebo takých, ktoré aj fungujú, ale len pri správnej životospráve (strava, tréning, regenerácia). Ani tie, čo reálne fungujú, však nie sú žiaden zázrak. Napríklad taký proteín je v podstate to isté, ako keby ste zjedli vajce, vypili mlieko alebo si dali na obed kura. Proteín, ako už samotný názov hovorí, nie je nič iné, ako bielkovina získaná väčšinou zo srvátky. A odkedy je obyčajná srvátka kúzelník, ktorý zázrakom naše telo zmení na niečo božské? A nie, v týchto prípravkoch nie je žiadna tajná prísada, ktorá by chudnutiu nepomáhala. Napriek všetkému, proteín je jedným z tých doplnkov, ktoré sa nám hodia v rámci doplnenia nejakých tých gramov bielkovín do nášho kalorického príjmu, resp. rozloženia makronutrientov, kde bielkovina je jedným z nich. Celé chudnutie/priberanie je však len o kalorickom príjme jednotlivca. Žiadny z doplnkov vám sám od seba svaly nevybuduje. Doplnky výživy nie sú žiadny zázrak. Sú to len pekne zabalené, dobre chutiace a šikovným marketingom nadhodnotené produkty, (zväčša) obsahujúce rovnaké zložky ako naša každodenná strava.

Horúce novinky

Nechajte si posielať emailom prehľad horúcich noviniek, nových trendov a chutných receptov.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.