výživové doplnky
Zdroj: shutterstock.com

Pravda o výživových doplnkoch. Musíme ich užívať? A čo o skutočne funguje?

Alexandra König 02.05.2019, 11:24 Zdravie
Je užívanie doplnkov nevyhnutnosťou alebo na nás len chce niekto zarobiť? Opýtali sme sa dvoch odborníkov, no občas majú odlišný názor aj oni.

Ing. Hanka Rážová, z Asociácie na ochranu spotrebiteľov liekov

Aký je  hlavný rozdiel medzi liekom a výživovým doplnkom?

Lieky liečia a kontroluje ich ŠÚKL (Štátny ústav pre kontrolu liečiv, pozn.red.). Výživový doplnok je podporný produkt stravy, ktorý sa nesmie propagovať ako liek, teda nikde sa nesmie uvádzať že lieči, hojí alebo má preventívny účinok. Je registrovaný na Úrade verejného zdravotníctva a podlieha zákonu o potravinách.

Mal by podľa vás zdravý človek užívať výživové doplnky?

Súčasný predpoklad je taký, že áno. V našej strave chýbajú látky, ktoré by tam mali byť a tak je vhodné dopĺňať si ich takto, za predpokladu, že ide o kvalitný preparát z lekárne. Niektoré vitamíny a minerály si môžete dať predpísať aj u lekára (napr. vápnik, horčík, vitamíny B, vitamín A...) a budete tak mať istotu, že v tablete (kapsule, roztoku) je obsiahnuté presne to, čo tam má byť a v množstve, ktoré je uvedené na škatuľke a ešte možno aj ušetríte. Tak isto je fajn dať si urobiť krvný obraz, ktorý vám povie, či vám naozaj niečo chýba. Veľa žien v prechode si napríklad na odporúčanie gynekológa nasadí kalcium ako prevenciu osteoporózy, no v krvnom obraze sa často ukáže, že nedostatok kalcia nie je jej problém, ale nedostatok vitamínu D, ktorý uľahčuje vstrebávanie kalcia. Treba sa skrátka neustále samovzdelávať, čítať si príbalové letáky a nespoliehať sa slepo na rady lekára, lekárnika či kamarátiek. Príbalové letáky sú dnes dostupné aj na internete.

Podľa čoho si vybrať správny výživový doplnok?

Ak sa dá, tak je vhodné zvoliť si farmaceutickú firmu, ktorá vyrába lieky. Tam je predpoklad, že aj doplnky budú kvalitné. Ak je napríklad na škatuľke či v letáku uvedená zákaznícka linka, dá sa predpokladať, že pôjde o seriózneho výrobcu. Ja osobne by som si napríklad doplnky zo supermarketu ci drogérie nekúpila, toto vždy riešim v lekárni, no netvrdím, že všetky ostatné sú úplne zlé. A ešte treba spomenúť, že internetové  predajne nie sú vždy internetové lekárne, na to si treba dať pozor. Keď sa vyberiete do kamennej lekárne, je fajn presne vedieť, čo chcete, menej seriózni lekárnici sa často snažia zbaviť prípravkov, ktorým končí expirácia a tak sa môže stať, že z lekárne odídete s vecami, ktoré ste pôvodne ani nemali v úmysle kúpiť.

Na aké interakcie doplnkov s liekmi si treba dávať pozor?

Voľno predajné tabletky s obsahom ľubovníka bodkovaného môžu zle reagovať s ibuprofenom, antidepresívami, sedatívami, ak žena užíva antikoncepciu, tá môže byť menej účinná a navyše sa pri jeho užívaní koža stáva fotosenzitívna, takže pri užívaní ľubovníka sa treba vyhýbať slnku. Kozlík lekársky (valeriána) je na tom podobne, nesmie sa užívať s liekmi na spanie (hypnotikami) a ani so sedatívami. Citrusové šťavy (grepová a pomarančová) ovplyvňujú účinok liekov na hypertenziu a nemajú sa rady ani s liekmi na cholesterol. Na echinaceu si zas treba dať pozor, ak beriete statíny (lieky na cholesterol). Je toho veľa a ľudia to podceňujú, no „vďaka“ týmto interakciám môže organizmus aj skolabovať. Tieto informácie vždy čítajte z príbalových letákov k liekom, ktoré užívate.

Užívajú Slováci veľa liekov a výživových doplnkov?

To, koľko užívame výživových doplnkov sa dá len ťažko zmerať. Čo sa týka liekov, hovorilo sa, že Slováci užívajú v porovnaní s inými krajinami veľa liekov. Ukázalo sa však, že sa používala chybná metodika a pravda je taká, že ich neužívame viac, ako ľudia v iných krajinách. V tejto súvislosti si však treba uvedomiť, že to nie je chyba ľudí.  Lieky predsa predpisujú na 90 % lekári a čím menej vie lekár o nejakej diagnóze, tým viac liekov na pacientovi skúša.

PharmDr. Ondrej Sukeľ, prezident Slovenskej lekárnickej komory

Má podľa vás význam užívať výživové doplnky napríklad v chrípkovej sezóne? Vitamín C, bylinné preparáty na podporu imunity a podobne? S čím konkrétne máte dobrú skúsenosť vy? 

Je potrebné v úvode povedať, že výživový doplnok nie je liek, dokonca v zmysle platnej legislatívy nie je možné výrobcom uvádzať, že má nejaký terapeutický účinok. Vitamín C prijíma každý človek s pestrou stravou v dostatočnom množstve v potrave, teda jeho deficit je málo pravdepodobný. Užívať dávky viac než 100 - 200 mg nemá pri bežných prechladnutiach význam - vysoké dávky sa používajú pri reálnych deficitoch spôsobených povedzme poruchami tráviacej sústavy, v rekonvalescencii, pri výrazne oslabenej imunite a podobne. Niektoré rastliny majú vplyv na aktivitu nešpecifických bielych krviniek, avšak v živom organizme.

Veľa ľudí užíva multivitamíny. Je to nutné? Nepokrýva naša strava (pokiaľ je normálna) všetko, čo potrebujeme? 

Nie je to nutné, pokiaľ má zdravý človek pestrú stravu a nemá napríklad vysoko fyzický náročné aktivity, pri ktorých môže nastať deficit niektorých minerálov.

Čo od výživových doplnkov môžeme očakávať? Dá sa nimi reálne napríklad zlepšiť zrak , posilniť kosti či zlepšiť si kvalitu vlasov a pleti, tak ako to vidíme v reklamách?

Vo všeobecnosti nedá - aj ako som uviedol vyššie - výživové doplnky to ani o sebe tvrdiť nemôžu. Slúžia na doplnenie základných látok, ktoré telo používa a teda napríklad výživové doplnky s obsahom vitamínu D a vápnika môžu pozitívne prispievať ku kvalite kostí a oddialiť nejaké osteoporotické zmeny. Pri reálnej diagnóze však výživové doplnky môžu nanajvýš zmierniť dôsledky konkrétnych ochorení.

Môže byť užívanie výživových doplnkov aj nebezpečné? Môžeme sa nimi napríklad predávkovať?

Predávkovať sa dá napríklad vitamínmi rozpustnými v tukoch. Niektoré minerály (draslík, vápnik) môžu pri vysokých dávkach ovplyvniť činnosť obličiek, srdca a cievneho systému, rastlinné výťažky vo vysokých dávkach môžu ovplyvniť inú liečbu (napr. zrážania krvi).

Na aké interakcie s liekmi si treba dávať pozor?

Vo všeobecnosti pri dodržaní základných dávok sú klinicky významné interakcie málo pravdepodobné, avšak napríklad výživové doplnky s obsahom vápnika je nutné užívať aspoň s dvojhodinovým odstupom od chinolónových antibiotík, liekov na osteoporózu, či hormónov štítnej žľazy. Prípravky s obsahom ginka a vitamínu K by mali opatrne užívať ľudia liečiaci sa liekmi na úpravu krvnej zrážanlivosti. Doplnky s obsahom ľubovníka môžu ovplyvniť metabolizmus mnohých liekov (na tlak, onkologických, psychiatrických...). Vždy je vhodné konzultovať liečbu s lekárnikom - podotýkam VŠ vzdelaným farmaceutom, lebo v lekárňach sú výživové doplnky oprávnení predať aj osoby bez VŠ farmaceutického vzdelania. Zároveň Slovenská lekárnická komora prevádzkuje bezplatnú aplikáciu www.interakcieliekov.sk, v rámci ktorej si základné riziko vie overiť každý.

Mnoho žien teraz užíva kyselinu hyalurónovú na pitie alebo kolagén na pitie či v kockách s cieľom omladenia. Môže niečo také fungovať?

Nemôže :o) 

Čo je teraz najväčší hit, čo z výživových doplnkov teraz fičí? 

Návštevník lekárne, zvlášť internetovými stránkami dovzdelaný, je tvor nekonečných nápadov. A tak u žien stredného veku badať potrebu zastavenia času, muži vyššieho stredného veku sa dožadujú rýchlych riešení problémov intímneho charakteru, mládež v skúškovom období by rada po dvoch zázračných tabletách mala všetky vedomosti, ktoré nestihla nadobudnúť cez semester... Vždy však platí - reklama akéhokoľvek produktu nie je vzdelávacou reláciou, či vzdelávacím materiálom - je to dielo zamerané na podporu predaja produktu. Pre korektné a správne informácie vždy choďte za vašim lekárnikom - ideálne je nájsť si "toho svojho", ktorému budete dôverovať a on vás bude poznať.

Horúce novinky

Nechajte si posielať emailom prehľad horúcich noviniek, nových trendov a chutných receptov.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.