fajčenie
Zdroj: pexels.com

Chcete prestať fajčiť? Pomôžu vám korálky na šnúrke!

Denisa Badalová 06.03.2019, 15:47 Zdravie
Zbaviť sa závislosti na nikotíne vyžaduje obrovskú vôľu, trpezlivosť, veľa sily, a nezriedka tiež podporu ostatných. Poradíme vám, ako na to.

Nejde nikdy o jednoduchý krok, ale aj tak je možné si cestu od poslednej zahasenej cigarety k úplnému zbaveniu sa závislosti aspoň trochu spríjemniť. Vyskúšajte naše tipy. A v každom prípade vydržte. Veď výsledok naozaj stojí za to!

To, či prestať fajčiť úplne, alebo zvoliť tzv. substitučnú terapiu, ktorá spočíva v postupnom nahradzovaní nikotínu z cigariet, je individuálne. Pre niekoho je lepšie vzdať sa cigariet hneď. Platí to najmä u fajčiarov, ktorí sa neradia medzi tých, so silnou závislosťou. Ak však patríte medzi silných fajčiarov, je možné, že vám bude vyhovovať postupné obmedzovanie do tej doby, než návyk úplne vymizne. Pri substitučnej terapii je možné používať rôzne podporné prostriedky, ktoré telu dodávajú nikotín, ale v inej podobe než klasickou inhaláciou.

Na trhu sú voľne predajné napríklad rozpustné papieriky na vkladanie do úst, ktoré uvoľnia dávku nikotínu v obdobnom množstve, ako ju telo prijíma z cigarety. Existujú tiež žuvačky a nikotínové náplasti. Niektorým silným fajčiarom sa odporúča navštíviť terapiu, kde im lekár zhodnotí stav a následne predpíše lieky, ktoré sa viažu na potrebné miesta v mozgu a eliminujú abstinenčné príznaky.

Pri odvykaní od fajčenia veľmi pomáha motivačný program. Za každý čiastkový úspech sa tiež odmeňte. Stanovte si cieľ, že keď sa vám napríklad podarí absolvovať celý nasledujúci týždeň bez zhrešenia, kúpite si niečo pre radosť. Nenahradzujte ale jeden zlozvyk druhým, pretože ak sa za každú nevyfajčenú cigaretu odmeníte nejakou maškrtou, onedlho budete riešiť nadváhu a koleso odriekania sa roztočí naplno. Fajčenie je návyk, ktorý býva spojený s ostatnými činnosťami bežného dňa – cestou na autobus, fajčením po jedle, rannou kávou, návštevou baru, alkoholom alebo návštevou veselej a najmä fajčiarskej spoločnosti.

V prvých dňoch sa preto snažte všetky tieto zvyklosti obmedziť na minimum alebo sa ich ešte lepšie úplne zriecť – aspoň teda tých, kde vás to bude najviac lákať k zhrešeniu. Skúste rannú kávu aspoň na čas vymeniť za zelený čaj, ktorý vás tiež nabudí, po jedle si zaužívajte ísť na krátku prechádzku a cestou na autobus počúvajte napríklad hudbu. A začnite sa hýbať: odvykacie príznaky zmierni aj fyzická aktivita, ktorá vám navyše pomôže zbrzdiť nežiaduce priberanie na váhe.

Náš tip: Zabavte ruky

Mnoho fajčiarov pociťuje silnú túžbu zapáliť si ďalšiu cigaretu, ktorá nie je vyvolaná ani tak potrebou nikotínu, ako snahou skrátiť si dlhú chvíľu. Všetky tieto okamihy sa preto snažte vyplniť. Často pomáha zabaviť ruky. Môžete si kúpiť jednoduché korálky na šnúrke, s ktorými si budete hrať vo chvíľach, kedy by ste si inak zapálili. Môžete skúsiť aj stláčať antistresovú loptičku.

Horúce novinky

Nechajte si posielať emailom prehľad horúcich noviniek, nových trendov a chutných receptov.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.