Zdroj: Katka Kincelová

Tréner svetových hviezd o ženských krivkách: Žena potrebuje mať aj tuk!

magazín Evita 26.10.2018, 21:15 Zdravie
Trénoval známe športovkyne, ale aj legendárnu Farrah Fawcett. Krásna žena podľa neho môže mať aj sexi krivky. Tréner svetových hviezd Róbert Brimich, ktorý žil dlho v USA, vysvetľuje, prečo je dobrý tuk a akú majú ženy v oblasti cvičenia a stravovania nevýhodu oproti mužom.

Mnoho žien dnes cvičí a športuje nielen preto, aby boli fit, ale najmä štíhle... Ktoré športy sú podľa vás ideálne na udržanie zdravej postavy?
Moderná gymnastika, fitnes, ľahká atletika (niektoré behy, skoky či viacboj), tanečné športy, skoky do vody či akvabely.

Ste zástancom toho, aby žena mala svoj prirodzený tuk. Prečo je to dobré?
Trénoval som fitnesky, kulturistky aj filmové celebrity... Fitnesky a kulturistky zvykli mať počas súťažného vrcholu minimálne percento telesného tuku. Svet celebrít je neúprosný a núti hviezdy k extrémnemu znižovaniu tukových zásob. Všetky tieto snahy, ktoré sú alebo boli dobré a nevyhnutné pre diváka či mecenášov, boli zo zdravotného hľadiska značne nežiaduce pre samotné aktérky deja. Znamenali rozhodený hormonálny systém, nepravidelný cyklus, poškodené vlasy, nezdravú pleť, vrásky a stratu prirodzených ženských kriviek. V tejto súvislosti musím zmieniť krásky filmového plátna, ktoré patrili k mojou generáciou obdivovaným hviezdam, ako Sophia Loren, Ursula Andress, Gina Lollobrigida, Brigitte Bardot, Raquel Welch alebo naša Oľga Schoberová – ich súmerné tukové krivky a prednosti z nich robili a myslím si, že stále robia, večné sexsymboly.

Krásna žena nemusí byť vychudnutá. Hviezdy ako Jennifer Lopez a Beyoncé sa prezentujú zvodnými krivkami...
Určite s vami súhlasím, že „ambasádorky“ a, podotýkam, prirodzené a naturálne ambasádorky istého typu alebo istej stavby postavy, ako sú Jennifer Lopez, Beyoncé alebo Eva Mendez, predstavujú mimoriadne silný prúd v oblasti vnímania ženskej krásy, sexepílu a zdravia. Mojimi očami a rukami, obrazne povedané, prešlo mnoho rôznorodých typov postáv. A s odstupom času a s istým nadhľadom si dovolím tvrdiť, že tieto typy, ktoré teraz spomíname, patria v „biznise“ ženskej krásy k veľkým favoritom. Bodaj by takými zostali. Som presvedčený, že majú a budú mať rastúci trend svojich obdivovateľov.

Keď za vami žena príde, nastavujete tréningový plán na základe typu postavy?
Rozhodne pri nastavovaní tréningového programu treba vychádzať zo somatotypu ženy. Hovoríme o troch typoch. Ide o útly, krehkejší, „hruškovitý“ typ postavy. Potom poznáme územčistejší, guľatejší, bacuľkovský typ. A nakoniec existuje v podstate ten najžiadanejší a azda aj najvzácnejší typ, ktorému hovoríme športový, vyvážený alebo zdravý. Samozrejme, že nič nie je čierne alebo biele. To platí hlavne pri ženských postavách. Profesionálny tréner by mal vedieť správne zvoliť, ako sa bude uberať príslušný tréning, mal by spoznať príslušný mantinel, kam až je možné zájsť v tréningovom úsilí, mal by vedieť pozitívne a motivačne odôvodniť dané možnosti ženy

V jednom rozhovore ste spomenuli, že kvalitná strava je 80 – 90 % úspechu...
Skúsenosť ma naučila, že mužovi stačí začať pravidelne a zmysluplne cvičiť, aby dospel k istému úspechu. Žena však musí nielen pravidelne a plnohodnotne cvičiť, musí dodržiavať aj na jej naturel nastavený stravovací režim. Cvičenie a strava sú spojené nádoby. Ak hovoríme paušálne o úprave postavy v zmysle redukcie telesnej tukohmotnosti, tak nemôžeme len cvičiť a nestarať sa o kvalitnú stravu, a naopak. Nestačí len „diétovať“ a chcieť zdravú, vyformovanú postavu. Majme na pamäti jednu skutočnosť. Vo fitku, v činkárni, na cvičisku, na plavárni alebo aerobikom nechudneme. Pod chudnutie, stratu telesného tuku, sa dokáže plnohodnotne podpísať len správna strava.

Ako často odporúčate dámam športovať?
Veľmi ťažko je nájsť primeranú odpoveď na túto otázku. Tiež tu platí moment mnohorakosti, širokého záberu a hlavne možností, ktoré dáma má. Samozrejme, že mám svoju mustru, ku ktorej som sa dopracoval po 35 rokoch praxe vo svete fitnes. Nech sa páči: 2x v týždni návšteva fitnescentra s trénerom, 2x v týždni aktivita skôr aeróbneho charakteru ako plávanie, walking, jogging, bicykel a raz v týždni regenerácia typu masáž, sauna, kryokomora a podobne. Nuž a dva dni, ak hovoríme o týždennom cykle, by som sa „váľal“ a kultúrne si užíval rodinu, chalupu, deti či vnúčatá, prípadne milenca.

Čo si myslíte o športovaní v gravidite? Odporúčate ho?
Jednoznačne áno. Stretol som sa a cvičil s množstvom budúcich mamičiek. Boli to či už vrcholové športovkyne (volejbal, kulturistika), alebo tehotné ženy, ktoré si správne uvedomili význam cvičenia v tehotenstve. Všetko závisí od individuality tehotnej a situácie, ktorá ju počas gravidity sprevádza. Vhodnými športovými aktivitami sú fitnes, plávanie, joga, pilates či walking. Populárne sú aj cviky podľa gynekológa Arnolda Kegela. „Aktívnym“ tehotenstvom a zlepšením kondície nastávajúcej mamičky môže byť pôrod menej komplikovaný a samotný „návrat“ do života po pôrode je oveľa komfortnejší.

Mnoho žien sa bojí pár mesiacov po pôrode pohybovať a cvičiť. Aký je váš profesionálny názor?
Pri odpovedi na túto otázku majú rôzne názory samotní lekári a gynekológovia, samotné rodičky, osobní tréneri vo fitnescentrách aj rôzni „akožetréneri“, ktorých je, žiaľ, na trhu neúrekom. Závisí to od mnohých faktorov – stav rodičky počas tehotenstva, priebeh pôrodu, stav po pôrode, komplikácie a subjektívne pocity. Ja si jednoznačne myslím, že primerane, cielene a pod profesionálnym dohľadom je možné cvičiť „okamžite“ po pôrode. I keď existujú aj názory, že cvičiť napríklad počas dojčenia či v šestonedelí je vylúčené. Len na ilustráciu. Stretol som sa s vrcholovými kulturistkami a fitneskami, ktoré ešte vo 4. mesiaci kraľovali na súťažných pódiách, a to isté pre ne platilo niekoľko týždňov po pôrode.

Existuje čosi ako prirodzená štíhlosť? Akú rolu v oblasti našich postáv zohráva genetika?
„Bohužiaľ“, existuje. Trochu odľahčene, s úvodzovkami povedané, lebo mnoho žien si s povzdychom povie známy výrok: „Tá sa má pri svojej genetike.“ Je to naozaj tak. Genetika a štíhlosť kráčajú pevne ruka v ruke. Aká matka, taká Katka platí vo sfére somatotypu možno oveľa viac ako pri charaktere. No pozor, aj dobrú genetiku je možné pokaziť nesprávnym životným štýlom.

Môžu byť podľa vás aj ženy s oblejším typom postavy krásne, vitálne a fit? Ako to môžu dosiahnuť?
Neexistuje univerzálna definícia ženskej krásy. Platí: čo kultúra, to iný ideál ženskej krásy. V samotných kultúrach platí tiež – proti gustu žiaden dišputát. Takže vitalitu, zdatnosť alebo aj sexepíl máme a vieme nájsť všade. Nie je pravidlom, že zdravosť a vitalita sa musia snúbiť spravidla so štíhlosťou, s chudosťou či nízkou hmotnosťou. Nie každá, povedzme, modelka musí mať výbornú kondíciu a musí z nej vyžarovať vitalita. Oproti tomu napríklad orientálne brušné tanečnice a pre ne typické telesné krivky dokážu vyvolať mimoriadne silný dojem vitality, zdravia a dovolím si tvrdiť, že aj krásy a sexepílu. Za všetkým je len symbióza pravidelného cvičenia a charizmy.

Je podľa vás žena odrazom svojho muža?
To je otázka, ktorá by si mohla vyžadovať samostatný populárno-odborný seminár typu „Plzákových večerov o vzťahoch a nevere“. Ak však funguje vzťah na komplexnej chémii, tak partneri môžu byť odrazom jeden druhého vzájomne. Napríklad vzťah s mojou celoživotnou láskou Renatou Špačkovou by som si dovolil charakterizovať ako „harmóniu odrazov“. Odrážame si zmysel pre humor, svetonázorovú orientáciu, životný štýl, zmysel pre hodnoty či šport. Ak máme nejaké rozdielne črty, tie sa naučili žiť ako „harmónia protikladov“.

Aké cvičenia odporúčate ženám v menopauze?
Veľa žien v prechode a ich „poradcovia“ z radov kamarátov či trénerov považujú menopauzu za niečo, čo si vyžaduje mimoriadnu a preceňovanú pozornosť. Rozoberajú všetky možné sprievodné syndrómy ako potenie, migrény, búšenie srdca, nálady, depresie a čo ja viem, čo ešte. Následne začnú vymýšľať rôzne špecifické cvičenia, súbory cvikov, rôzne metódy a podobne. Všetko majú podchytené a opodstatnené na ten-ktorý symptóm. A výsledok? Žena o to viac „prežíva“ svoj stav a snaží sa nájsť to „pravé“ na príslušný problém, o to viac sa jej neželaný stav prehlbuje a ona sa prepadá viac a viac do bezútešných nálad. Ako to riešim so svojimi menopauzistkami ja? Minimálne dva- až trikrát v týždni sme vo fitku, pripravujem im takú stravu, aby zabudli, že vôbec existujú antidepresíva a iné „prechodofarmaká“, a ústrednými témami pred- a potréningového dialógu sú odpovede na otázku: „Akú srandu si dnes v práci alebo doma zažila?“

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania svetevity.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.