Čo robiť, aby sa do vás zamiloval?

magazín Evita 06.10.2015, 05:00 Vzťahy
Dokáže ovládnuť celé telo pri pohľade alebo myšlienke na iného človeka. Ten pocit sa volá zamilovanosť.

Ak je niekto zaľúbený, pociťuje hlbokú náklonnosť, ktorá ho motivuje k tomu, aby sa snažil zoznámiť a zblížiť sa s milovanou osobou. Zamilovanosť je príjemný pocit, ktorý by chcel každý aspoň raz v živote zažiť. Túžite aj vy po veľkej láske?

Vedci požiadali ľudí, aby im porozprávali svoje príbehy o tom, ako sa zamilovali do svojho partnera. Čo myslíte, ktoré faktory mali vplyv na ich lásku podľa time.com?

1. Podobnosť postojov, osobnostných rysov.

2. Blízkosť.

3. Želané charakteristiky osobnosti a vzhľadu.

4. Náklonnosť, skutočnosť, že ten druhý nás má rád.

5. Uspokojenie potrieb.

6. Fyzické a emocionálne vzrušenie.

7. Sociálne vplyvy, normy a ľudia, ktorí sa vyskytujú v našom okolí

8. Zvláštna "iskra" v očiach, hlase, držaní tela.

9. Pripravenosť na romantický vzťah.

10. Príležitosti byť spolu sami.

11. Záhadnosť situácie alebo osoby.

Pozrite sa na niektoré z uvedených skutočností, ktoré by mali nastať, ak túžite po reálnej láske:  

Blízkosť


Čím ste bližšie, tým lepšie. Ak hľadáte lásku, spýtajte sa samých seba, kde najviac trávite svoj čas. Jednej štúdie, zrealizovanej v Ohio v roku 1950, sa zúčastnilo 431 párov, ktoré mali pred svadbou. Ukázalo sa, že 54 % párov bolo od seba vzdialených približne 16 obytných blokov alebo menej na začiatku svojho vzťahu a 37 % zase 5 blokov alebo menej. Výsledkom je fakt, že počet sobášov sa znižoval, ako sa zvyšovala vzdialenosť bydliska partnerov.

Čo myslíte, z ktorých ľudí napr. na internáte na vysokej škole sa stanú priatelia?  Budú to tí, ktorí sú si v niečom podobní? Nie. Sú to ľudia, ktorí majú jednoducho k sebe blízko.

Dva faktory tu zohrávajú veľkú úlohu a majú najväčší vplyv na rozvoj osobných vzťahov: umiestnenie izieb a vzdialenosť medzi nimi. Treba myslieť aj na to, že ak dvaja ľudia bývajú blízko seba, znamená to, že si budú viac na očiach. Obchodníci dobre vedia, akú veľkú silu majú reklamy, ktoré vidíme opakovane, či už v novinách alebo v televízii. Čím častejšie vidíme daný produkt, tým viac na nás zapôsobí, budeme chcieť zistiť o ňom viac informácií a popr. si ho zakúpiť alebo sa k nemu nejakým spôsobom dostať ešte bližšie. A tak je to aj čo sa týka dvoch ľudí, ktorých delí od seba len pár metrov. Čím sú bližšie k sebe, tým je väčšia možnosť, že sa do seba zamilujú. Navyše, majú už niečo spoločné: prostredie, ktoré je pre nich srdcu blízke, majú ho radi a poznajú ho.

Taktiež sa zistilo, že opakované stretnutia umocňujú dominantné emócie vo vzťahu. Keď je dominantnou emóciou vo vzťahu zlosť, opakované stretnutia len zvyšujú hnev. Ak je dominantnou emóciou atraktivita, opakovanými stretnutiami sa zvyšuje príťažlivosť medzi partnermi.

Hľadáte lásku? Popremýšľajte o tom, kde trávite svoj čas. Na aké miesta najčastejšie chodíte? Akých ľudí tam stretávate? Ak 99 % svojho času trávite len v práci a doma, nebuďte prekvapené, že ste stále slobodné.

Charakter


Milí, múdri a ešte k tomu zábavní ľudia sú doslova magnetom pre opačné pohlavie. Čo sa v nich však skutočne skrýva? Poznať samú seba, mať sa rada takú, aká ste a zdravé sebavedomie sú dobrým predpokladom, že nájdete lásku. Ak netrpíte menejcennosťou, vážite si samú seba, to isté budete schopné dať aj partnerovi, teda lásku.

Tí, ktorí sa môžu pochváliť vysokou frekvenciou milostných skúseností, majú vysoké sebavedomie a nižšie zábrany. Ostatní, ktorí sa ešte len hľadajú, trpia nízkym sebavedomím, zotrvávajú vo vzťahoch s nízkou úrovňou intimity a naopak so zvýšenými konfliktami. Štúdia, ktorá porovnávala mieru vlastnej identity na úrovni intimity vo svojich vzťahoch ukázala, že čím silnejší a sebavedomejší je človek, tým vyššia je jeho schopnosť byť vo vzťahu intímny.

Podobnosť


Protiklady sa priťahujú. Aspoň tak sa to doteraz hovorilo. Je to však skutočne tak?

Ľudia si vyberajú väčšinou milencov či budúcich manželov s podobným charakterom. Čím viac sú si partneri, čo sa týka osobnosti a charakteru, podobnejší, tým viac sa vedia vcítiť jeden do druhého a tým pádom panuje vo vzťahu väčšia spokojnosť. Páry, ktoré majú podobné postoje, temperament a správanie, s väčšou pravdepodobnosťou zostanú spolu dlhšie obdobie.

Vzrušenie


Každá jedna situácia, ktorá nás ovplyvňuje emočne, zvyšuje pravdepodobnosť toho, že sa zamilujeme. Alebo aspoň si to myslíme. Výskumy ukázali, že jeden z piatich vzťahov sa začal počas búrlivých období v živote mužov a žien, ako napr. úmrtie rodiča alebo bolestivý rozchod. Zvýšená emocionálna citlivosť u človeka, ktorý si prešiel ťažkým obdobím v živote, má za následok väčšiu pravdepodobnosť, že "spadne" do vzťahu.  

Niektoré páry pozerali akčný film, iní sledovali film, ktorý nebol taký napínavý. Ukázalo sa, že tie, ktoré sledovali film akčného žánru, vyjadrili väčšiu náklonnosť k sebe po jeho skončení, než tomu bolo ešte pred filmom. Druhý film, ktorý nebol akčný, nemal žiaden vplyv na množstvo lásky vyjadrenej partnermi medzi sebou.

Emócie majú dokonca takú silu, že sa človek môže zamilovať do niekoho, kto sa ho snaží zabiť. Funguje to podobne ako u tzv. Štokholmského syndrómu, ktorý opisuje situácie, v ktorej rukojemníci vyjadrujú súcit a sympatiu voči páchateľom.

Na druhej strane to ešte neznamená, že sa do vás niekto automaticky zamiluje, ak ho vezmete na akčný film. Arnold Schwarzenegger nie je amor. Vzrušenie je iba zosilňovač citov.

Ak žena vyzerala atraktívne, drsnejšie pohlavie priťahovala. Ak vyzerala naopak neatraktívne, muži o ňu nemali záujem. Zaujímavé je, že žena vyzerala rovnako v oboch prípadoch, a že rozdiel v odpovedi mužov bola spôsobená mejkapom.

Krása


Ďalší zaujímavý experiment prišiel na pozoruhodné zistenie. U žien, pripojených na detektor lži, bolo viac pravdepodobné, že priznajú, aká je pre nich fyzická príťažlivosť dôležitá.

Keď si ženy mysleli, že sú pripojené na detektor lži, priznali sa, že sú viac ovplyvnené fyzickou príťažlivosťou u mužov a opísali fyzicky atraktívnych mužov ako viac žiaducich. Keď neboli pripojené k prístroju, fyzická príťažlivosť u drsnejšieho pohlavia u nich nebola zrazu dôležitá a neprikladali jej význam. Vyzerá to tak, že sociálna norma akoby nútila ženy brániť sa a nepriznať si, aký veľký význam má pre nich telesná príťažlivosť.  

Horúce novinky

Nechajte si posielať emailom prehľad horúcich noviniek, nových trendov a chutných receptov.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.