mature woman relaxing
Zdroj: shutterstock.com

Triky, ako v sebe prebudiť sebavedomie a zmeniť pohľad na svet

redakcia EVITA 18.04.2020, 13:30 Vzťahy
Nikto nie je dokonalý. Znamená to však, že by sme sa mali podceňovať? Alebo nebodaj znižovať tým svoje sebavedomie? Určite nie.

Od vtipného rozprávača k asertívnymi kolegom, ktorí si idú za svojím, až kým nedosiahnu vytúžený cieľ. Vyzerá to tak, že niektorí ľudia majú život veľmi jednoduchý, preto je ľahké sa domnievať, že sa už tak narodili. Pod šťastnou hviezdou. Ale sebadôvera nie je genetický rys – nemusíte byť bohatí, dobre vyzerať alebo príliš extrovertní.

"Ide o obľúbenú mylnú predstavu, že sebadôvera a sebaúcta sú založené na šťastí. Ale šťastie s tým nemá nič spoločné," tvrdí klinický psychológ Rhona Clews pre huffingtonpost.co.uk. "Dôvera je niečo, čo neustále staviame. Možno ju priprovnať k svalu, ktorý pravidelným cvičením spevňujeme. Aj tí s nízkym sebavedomím sú schopní vytvoriť zdravý pocit dôvery."

Ak sa vám podarí narušiť dôveru, zvyšok padne na svoje miesto: "Dôvera je ako podlahové dosky naspodku vášho života, ktoré ovplyvňujú všetky oblasti: vzťahy, financie, kariéru, tvorivosť, romantiku, domáce život, vzťah so sebou samým, sebavedomie. Keď zvýšite sebavedomie, ovplyvníte tým a zlepšíte všetky oblasti svojho života. Dôvera je doslova magická.“

Prinášame vám niekoľko jednoduchých tipov na prekonanie pochybností o sebe a posilnenie vnútornej istoty, ktorá drieme v každom z nás.

Zbavte sa negatívnych myšlienok

Pre mnohých z nás sú zakorenené sebakritické myšlienkové vzory ( "Nie som dobrý na to", "Som odsúdený na neúspech") najväčšími úskaliami vnútornej dôvery. Podľa neurológov, ak sa ich zbavíme, zrazu sa začneme mať radi a naša sebadôvera bude posilnená.

"Jedným z kľúčových princípov všímavosti je láskavý a nekritický postoj k našim myšlienkam a skúsenostiam, ktoré môžu pomôcť odstrániť prehnanú sebakritiku, ktorá podkopáva vašu dôveru," hovorí Autumn Totton, autor projektu The Mindfulness Project. Myslite viac pozitívne a hovorte si, aký ste úspešný alebo že ste niečo dokázali. Aj keď ste sa v skutočnosti k tomu ešte nedostali, nikdy ich nehovorte v budúcom čase. Použite prítomný čas, ako by sa tak už stalo. Vaša myseľ a telo sa tak už nastavia, akoby tak bolo, vy tomu uveríte, ani nebudete vedieť ako a zrazu sa vám začne dariť v živote.

Dbajte na reč svojho tela

Všetci už poznáme typickú pózu šéfa, ktorý je opretý o kreslo, ruky má zovreté za hlavou, pričom z neho srší suverénna istota. Podľa výskumov, zaujatie tejto pózy nespôsobuje len psychologický pocit, že sa cítime istejšie, ale tiež má na svedomí zmeny na fyziologickej úrovni. Harvardský psychológ Amy Cuddy a Dana R. Carneyová z Columbia University zistili, že postoj, kedy máme ruky v bok a nohy ďalej od seba alebo expanzívna póza posediačky vyjadrujúca silu (keď sme opretí o stoličku a máme ruky od seba) aspoň dve minúty môžu zmeniť hladiny hormónov v mozgu a výsledkom je väčšia istota a menej stresu.

Zvesené ramená, nulová energia sú jasným signálom, že nie ste v poriadku a vaše sebavedomie je pod bodom mrazu. Nezabúdajte, že váš postoj a držanie tela ovplyvňuje aj vás samotných, nielen vaše okolie. Vystreté telo, hlava hore a ramená dozadu – to je postoj sebavedomého človeka, ktorý si verí.

Buďte rečníkom

Dokonca aj keď si väčšina ľudí verí, sebavedomie im klesne už len pri predstave, že by mali niečo rozporávať pred veľkým obecenstvom. "Väčšina spíkrov je nervóznych, pretože sa príliš zameriavajú na seba," hovorí Sarah Lloyd-Hughesová Gingerová, autorka knihy o tom, ako sa stať profesionálom v rozprávaní pred veľkým publikom. "Pretože sa každý na vás pozerá, je prirodzené si myslieť, že vás ľudia skritizujú, ak niečo pokazíte. V skutočnosti ľudia nie sú v skutočnosti myslel, že toho o vás, len chcú hodnotu za seba. Takže keď sa budete nabudúce sústrediť na svoje publikum, neznervózňujte sa zbytočne." Vlastne ani o nič nejde.

Nesnažte sa, aby ste sa každému páčili

Nabudúce, ak budete posadnutý neustále pozerať na svoj amrtfón a sledovať, koľko likeovov doslat vás posledný príspevok na sociálnej sieti, popremýšľajte, čo tým získate. Mnohí z nás sú chytení do pasce a myslia si, že ak potešíme iných a vyhovieme im, budeme sa cítiť dobre. Hlavne sociálne médiá sú za to zodpovedné, myslíme si, že nás zmysel pre hodnoty je závislý na tom, koľko máme likeov.

Pozorujte názory iných, no nesnažte sa im silou mocou prispôsobovať. Nájdite si osobitný štýl, v ktorom sa cítite skvele – či už ide o oblečenie alebo celkový životný štýl. Dôležité je žiť tak, ako si myslíte, že je správne a dobré, nie podľa toho, čo za správne považujú iní. Jedine tak budete šťastní a bude z vás sršať prirodzené sebavedomie.

Stavte na antiperspirant

Dezodorant je každodenným rituálom väčšiny z nás. Niekedy sa však ráno ponáhľate von a zabudnete naň. Vtedy si uvedomíte, aký vplyv môže mať antiperspirant na každodennú sebadôveru. V skutočnosti vedci zistili priamu súvislosť medzi telesným pachom a sebavedomím. Vedci z univerzity v Liverpoole prišli na to, že u mužských účastníkov, ktorí mali na sebe sprej obsahujúci vôňu a účinné látky proti poteniu došlo k zvýšeniu sebavedomia a ženy, ktoré voňali podobne, považovali za atraktívnejšie. Zrátané a podčiarknuté. Používanie antiperspirantov môže zvyšovať sebavedomie.

Dôležité je miesto, kde sa udržujete fit

Akákoľvek pravidelná fyzická aktivita posilňuje sebavedomie. Jedna štúdia však prichádza s tvrdením, že miesto, kde cvičíme, by mohlo ešte viac zvýšiť našu sebadôveru. Účastníci, ktorí vykonávali pohyb v príjemnom prostredí, mali výraznejšie zlepšenú náladu a sebaúctu, zatiaľ čo nepríjemné prostredie znížilo pozitívne účinky cvičenia. Takže vezmite si bežecké topánky a namierte si to na miesto, ktoré sa vám páči.

Horúce novinky

Nechajte si posielať emailom prehľad horúcich noviniek, nových trendov a chutných receptov.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.