StoryEditor

Klienti bánk majú posilu

05.09.2007, 00:00
Ak budú mať klienti bánk a stavebných sporiteľní podnety či sťažnosti týkajúce sa vzťahov s týmito finančnými inštitúciami, môžu sa obrátiť na ombudsmanku. Od polovice septembra totiž začne fungovať kancelária bankovej ombudsmanky, bývalej poslankyne Národnej rady Evy Černej.

Jej pôsobnosť sa vzťahuje na banky združené v Slovenskej bankovej asociácii (SBA), ktoré sa zaviazali dodržiavať etický kódex bánk v oblasti ochrany spotrebiteľa.
Klienti sa budú môcť obrátiť na ombudsmanku nielen osobne, ale aj prostredníctvom webovej stránky www.bankovyombudsman.sk. Ak klient banky zaeviduje nesprávne uskutočnenie platby, dlhú časovú lehotu schvaľovania úveru alebo problémy s poplatkami či platobnou kartou, zvyčajne sa obráti na reklamačné oddelenie finančného ústavu. V prípade, že nebude s vybavením sťažnosti spokojný, môže osloviť kanceláriu ombudsmanky. Odborníci podnet posúdia v bežných prípadoch do troch mesiacov, v komplikovanejších
záležitostiach do pol roka odo dňa doručenia žiadosti o prešetrenie podnetu. "Činnosť nového inštitútu - bankovej ombudsmanky - má však pre klienta - spotrebiteľa iba charakter odporúčaní, to znamená, že o spore nerozhoduje, ani nenahrádza rozhodovaciu činnosť všeobecných a rozhodcovských súdov, zdôraznil výkonný riaditeľ SBA Ladislav Unčovský. Financovanie kancelárie ombudsmanky ako nezávislého orgánu je v réžii SBA.
"Inštitút ombudsmana vníma Národná banka Slovenska ako jeden z krokov, ktoré by mohli viesť k ochrane spotrebiteľov, klientov bánk," povedala hovorkyňa centrálnej banky Jana Kováčová.
Nespokojní občania - klienti sa so sťažnosťami na všetky subjekty finančného trhu obracajú aj na NBS. "Najčastejšia sa domnievajú, že finančná inštitúcia porušila všeobecne záväzný právny predpis alebo svoje všeobecné obchodné podmienky.
"Ak NBS dostane podanie od sťažovateľa, ktoré je jednostranným vyjadrením na danú skutočnosť alebo udalosť, NBS sa obráti aj na finančnú inštitúciu, na ktorú sťažnosť smeruje, aby NBS sťažnosť a vyjadrenie finančnej inštitúcie zanalyzovali, porovnali a zistili skutočný stav veci," vysvetľuje Kováčová. Keďže predmetom dohľadu nie sú spory zo zmluvných vzťahov bánk alebo pobočiek zahraničných bánk a ich klientov, na ktorých prejednávanie a rozhodovanie sú príslušné súdy alebo iné orgány podľa osobitných predpisov, NBS nemôže do týchto sporov vstupovať a ani inak zasahovať, centrálna banka odkazuje klientov na inštitúciu, ktorá je vecne príslušná spor rozhodnúť, napríklad na súd.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
05. máj 2024 18:05