Všetko čo treba vedieť predtým, než otehotniete?
Zdroj: Vegmart

Všetko čo treba vedieť predtým, než otehotniete?

PR článok 14.09.2021, 00:00 PR Články
Problémy s otehotnením má dnes zásadné percento žien. Pomôcť im však môže aj zmena životosprávy, vitamíny navyše či vhodná strava.

Pohyb a životospráva

Nedávno sa zistilo, že ženám s vysokou mierou stresu môže trvať až o 30% dlhšie počať bábätko. Nevie sa prečo, ale je možné, že stres vplýva na hypofýzu, ktorá má na starosti uvoľňovanie vajíčka vo vaječníku. Na uchytenie vajíčka, kvalitu spermií a zdravie plodu vplýva aj zdravotný stav a kondícia nádejných rodičov. Dostatok pohybu zvyšuje šancu na splodenie potomka a u partnerov s nadváhou naopak klesá.

Obézne mamičky tiež riskujú viac tehotenských komplikácií. Nielen ženy, ale i muži by mali dbať o zdravú životosprávu a pre kvalitu spermií si pridať do jedálnička doplnky ako kyselina listová, selén, zinok a omega-3 mastné kyseliny.

Vitamíny na otehotnenie

Aj keď žijete zdravo a vaša strava je pestrá, už pred počatím by ste si mali doplniť kyselinu listovú (folát) pre otehotnenie. Tá sa v tele spracováva na aktívnu zložku, ktorá prispieva k rastu zárodočných tkanív, podieľa sa na procese delenia buniek, a teda podporuje počatie a vývoj plodu. Lekári odporúčajú denne 0,4 mg kyseliny listovej zo stravy, či výživových doplnkov, budúcim mamičkám však až 1 mg.

Vitamín E poznáme najmä z produktov na pleť a proti vráskam, pretože dokáže regenerovať bunky. No vďaka tejto vlastnosti je účinný aj pri zvyšovaní plodnosti. Pre zdravie vaječníkov je vitamín E dokonca nevyhnutný, keďže podporuje kvalitu vajíčok.

O vitamíne D sa hovorí, že programuje zdravie plodu na celý život, keďže imunita sa buduje od počiatku. Jeho nedostatok môže u tehotných žien spôsobiť nedostatok vápnika, pomalší rastu plodu i rôzne defekty.

Selén je zasa najdôležitejším minerálom pri snahe otehotnieť. Má silné antioxidačné schopnosti a podporuje funkciu vaječníkov.

Doplniť by ste si mali aj železo, vitamín C, antioxidanty, zinok, jód a omega-3 mastné kyseliny. Nájdete ich aj vo vitamínoch na otehotnenie.

Všetko čo treba vedieť predtým, než otehotniete?
Zdroj: Vegmart
O čo obohatiť stravu

Najviac kyseliny listovej sa nachádza v pšeničných klíčkoch, fazuli, špenáte, ružičkovom keli a ďalšej listovej zelenine, v červenej repe, orechoch, avokáde a celozrnnom pečive.

Vitamín E si zase doplníte z rastlinných olejov (olivový, slnečnicový, kokosový, repkový, sezamový, sójový, olej z pšeničných klíčkov), zo semienok a orechov (mandle, lieskové orechy, arašidy). Vitamín E sa nachádza aj v mangu, špenáte a paradajkách. Pre prirodzenú tvorbu vitamínu D je v letných mesiacoch dôležitý pobyt na slnku. Z potravín najviac vitamínu D obsahujú živočíšne zdroje, ale aj huby, či kvasnice. Vitamín D je možné doplniť aj vo forme doplnkov vyrábaných z rastlinných zdrojov, konkrétne z lišajníku. Selén nájdete vo vlašských a para orechoch, morských riasach (ako aj D-čko), sušenom cesnaku, či  zázvore.

Dôležité sú aj nekalorické nápoje, čaje a riedené ovocné šťavy. Ku každému jedlu by ste mali vypiť aspoň 1-2 poháre. Taktiež zjesť denne niekoľko menších porcií ovocia a zeleniny. Výrazne treba obmedziť sladkosti, rýchle občerstvenie kofeín.

Na doplnenie hladiny železa poslúžia strukoviny, sušené ovocie, chlieb a zelená zelenina.

Všetko čo treba vedieť predtým, než otehotniete?
Zdroj: Vegmart
Doplnky pre budúce mamičky

Ak sa nedarí počať bábätko do 1 roka, jednou z najčastejších dôvodov neplodnosti býva aj syndróm polycystických vaječníkov, ktorý trápi asi 10% žien. Najdôležitejšie sú tieto tabletky na otehotnenie prospešné pre ženské orgány: Inositol (indukuje ovuláciu a zvyšuje šancu na otehotnenie), Koenzým Q10 (zvyšuje bunkovú energiu) a Vitex jahňací (reguluje hormonálnu hladinu ženy).

Výživa po antikoncepcii

Aj dlhodobé užívanie antikoncepcie môže viesť k zníženiu hladiny dôležitých folátov v tele. Ešte niekoľko mesiacov po vysadení tabletiek ich môže mať telo nedostatok a treba ich doplniť a užívať aj po otehotnení, aby sa vyživil plod. Na trhu výživových doplnkov ich nájdete vo viacerých kombináciách aj s ďalšími potrebnými vitamínmi a zložkami vyživujúcimi ženské orgány.

Kedy je ten správny čas v mesiaci?

Žena je plodná iba 12-24 hodín raz mesačne a to počas ovulácie – vo fáze uvoľnenie dozretého vajíčka. K ovulácii dochádza väčšinou medzi 10. a 14. dňom menštruačného cyklu, ak je pravidelný a trvá 28 dní. Otehotnieť je však možné aj pri pohlavnom styku 4-5 dní pred očakávaným dňom ovulácie, resp. 1 deň po nej (nakoľko spermie sú už v tele).

Všetko čo treba vedieť predtým, než otehotniete?
Zdroj: Vegmart
Ako dlho trvá otehotnieť?

Aktuálne bojuje s neplodnosťou každá tretia rodina na svete. Problémy s otehotnením prichádzajú najmä s pribúdajúcim vekom – zatiaľ čo 20-ročná žena má pri pravidelnom pohlavnom styku (2-3-krát do týždňa) šancu až 25 % v jedinom menštruačnom cykle, u 25-35-ročnej ženy je to len 16 %-tná a po 40-tke len 5%-tná šanca.

Priemerný vek prvorodičky vo svete rastie. V Japonsku je to 19 rokov, v Rusku 21,5 roka, v Anglicku vyše 24 rokov, v Taliansku dokonca takmer 31 rokov a v USA až 33,4 rokov. Vo vyššom veku stúpa aj riziko spontánnych potratov, vrodených vád plodu a komplikácií počas tehotenstva a pôrodu.

Viac informácií nájdete na vegmart.sk.

(PR)

Horúce novinky

Nechajte si posielať emailom prehľad horúcich noviniek, nových trendov a chutných receptov.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.