mature woman
Zdroj: shutterstock.com

Rady priamo od primárky. Takto sa vám podarí spomaliť starnutie kože

Starnutie sa začína prejavovať už po 30. roku života. Ochabuje pokožka, ubúda aj svalová hmota, viac bolia kolená a z kostí ubúda vápnik... Preto sme sa opýtali priamo primárky laserovodermatologickej kliniky, ako a či sa dá starnutie kože spomaliť.

Ide o prirodzený proces, ktorým si prechádzajú všetky živé organizmy, a teda aj človek. „Človek nevládze toľko ako za mlada, je skôr unavený a ak vedie menej aktívny život, rýchlejšie mu ubúda aj svalová hmota, viac bolia kolená a z kostí ubúda vápnik, čo spôsobuje, že sú krehkejšie a viac náchylné na úraz,“ uvádza Adriana Tomeková, primárka laserovodermatologickej kliniky TOMAR.

Najviac je viditeľné na tvári
Vizuálne znaky starnutia sú najviac viditeľné na tvári. Pokožka sa stenčí a jej obnova sa s pribúdajúcim vekom spomalí. Tomeková vysvetľuje, že najcharakteristickejšie sú zmeny v produkcii kolagénu a elastických vlákien v pokožke. Kolagén tvorí po odparení vody asi 70 percent objemu kože. Celkový obsah kolagénu v koži klesá ročne asi o jedno percento.

Hlavné znaky starnutia kože:
• podkožný tuk ubúda, a preto je na pokožke tvári badať prepadnuté líca, v dôsledku čoho pokožka začne ovísať a tvoriť hlboké vrásky,
• ovísanie kontúr tváre zapríčinené stratou elasticity,
• prehlbujú sa vrásky,
• na koži sa vytvára viac pigmentácií, pokožka nemá ucelený tón pleti,
• pokožka je čoraz suchšia, pretože sa z nej vekom vytráca vlhkosť (kyselina hyalurónová),
• oslabuje sa cirkulácia krvi v celom tele a aj v pokožke, čím prestáva byť vyživovaná a bledne.

Rednú kosti, potom sa rýchlejšie lámu
V priebehu starnutia dochádza u každého človeka k ubúdaniu kostnej hmoty. V dôsledku jej straty sa postupne narúša aj štruktúra kosti. V určitom stupni sa potom stáva veľmi krehkou a ľahko sa láme. Úbytok kostnej hmoty sa môže vyvinúť až do ochorenia – osteoporózy.
Postihuje viac ženy. Rednutie kostí spôsobuje menopauza – zánik menštruácie po prechode. Ide o proces ukončenia tvorby ženských pohlavných hormónov, hlavne estrogénu. Rednutie kostí sa nevyhýba ani mužom, aj keď v oveľa menšom počte.

Ochabujú a ubúdajú svaly
Úbytok takzvanej užitočnej svalovej hmoty sa považuje za jeden z klasických príznakov starnutia. Čím sme starší, tým ťažšie naberáme a udržujeme svalovú hmotu. Po štyridsiatich rokoch je jej úbytok okolo jedného percenta ročne. Po päťdesiatich rokoch sa tento proces ešte zrýchli. Telo má tendenciu zdvojnásobiť množstvo tuku a stratiť polovicu svalovej hmoty. Toto potom spôsobuje rad ďalších zdravotných problémov. Ochorenie, ktorého následkom ubúdajú svaly, sa nazýva sarkopénia. Častými príčinami úbytku svalov sú aj žiadna telesná aktivita a sedavý spôsob života.

Spomaľuje sa metabolizmus
Metabolizmus je rýchlosť, ktorou sa spaľuje energia prijatá jedlom. Každý človek ho má iný. Všeobecným pravidlom je, že čím je človek fyzicky aktívnejší, tým rýchlejší metabolizmus má. Vekom sa metabolizmus spomaľuje. Môže to byť aj tým, že človek je viac unavený, menej sa pohybuje, má častejšie zdravotné problémy či závažné ochorenia.

Príčiny spomalenia:
• nepravidelný stravovací režim
• stereotypné stravovanie, nekvalitné potraviny, jednostranné diéty, hladovanie v snahe schudnúť
• nedostatok spánku
• sedavý režim, už len dvadsať minút sedenia dokáže značne spomaliť metabolizmus
• nedostatok vápnika – hrá dôležitú úlohu v regulácii metabolizmu tukov, určuje, či kalórie spálite, alebo ich uložíte v podobe tukov
• nedostatok bielkovín – vedie k znižovaniu svalovej hmoty, ktorá na rozdiel od tukových tkanív spotrebováva viac energie
• úbytok svalovej hmoty – čím viac svalov človek má, tým viac kalórií spaľuje
• dehydratácia – čím je človek starší, tým menej pociťuje smäd, pri dehydratácii človek spáli až o 2 percentá menej kalórií než normálne

Ako starnutie spomaliť
Adriana Tomeková, primárka laserovodermatologickej kliniky TOMAR
„Starnutie je individuálny proces. U niekoho sa prvé známky objavia skôr, u niekoho neskôr. Závisí to od genetickej predispozície, životného štýlu a, samozrejme, vonkajších a vnútorných faktorov. Hoci ide o nevyhnutný proces, vieme ho spomaliť prevenciou. Ak si dostatočne skoro uvedomíme, aká dôležitá je pravidelná starostlivosť nielen o pokožku, ale aj o celé telo.
Pri pokožke je vhodné zbaviť sa fajčenia, ktoré zbavuje pleť kolagénu, vyhýbať sa zvýšenej expozícii UV žiarenia (kritický čas je od 11. do 15. hodiny), inak má slnko priaznivé účinky na pokožku. Na budovanie svalovej hmoty a zabránenie osteoporózy je najvhodnejšia fyzická aktivita.
Okrem pravidelného cvičenia treba dbať i na kvalitné zloženie stravy.
Nové vedecké dôkazy však dosvedčujú, že zvýšený príjem bielkovín podporuje kvalitný život v období staroby, pohyblivosť, funkčnosť svalov a samostatnú fyzickú funkčnosť.
Najvhodnejšou živinou pre kosti je vápnik. Nájdete ho v mlieku a mliečnych výrobkoch. Obsahuje ho však aj mak, celozrnný chlieb, orechy, mäso, sušené figy. Aby sa vápnik dobre vstrebal, potrebuje aj prítomnosť vitamínu D (slnko a rybí tuk).
Dôležitým faktorom, na ktorý popri všetkých povinnostiach zabúdame, je dostatok spánku. Noc je pre našu pokožku časom, keď sa regenerujú a tvoria nové bunky.“

Horúce novinky

Nechajte si posielať emailom prehľad horúcich noviniek, nových trendov a chutných receptov.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.