StoryEditor

Sedem dní v znamení posudzovania etiky, ale aj nových rozmerov rozhlasového vysielania

Problém etiky v reklamných spotoch opäť pretriasala naša Rada pre reklamu. Výsledok? Až na jeden zavádzajúci text, mätúci spotrebiteľov, nenašla v ostatných siedmich prípadoch žiadny morálny zádrh. Zato česká Rada pre reklamu mala okolo etiky dosť práce.

O2 s mätúcim sloganom
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na minulotýždňovom zasadnutí prejednávala niekoľko sťažností. Medzi inými aj sťažnosť voči reklame spoločnosti Telefónica O2. Podľa podpredsedu komisie Mikuláša Bugára v kampani posúdili ako zavádzajúce tvrdenie: "Odteraz môžete volať po celý deň len za jednu korunu do všetkých sietí." Z reklamy nebolo zrejmé, že na volania za jednu korunu sa vzťahuje limit maximálne 1 000 prevolaných minút mesačne, a potom sa už účtuje v riadnej tarife.
K porušeniu etického kódexu však došlo len v prípade televíznej a rozhlasovej verzie reklamného spotu. Print je podľa záveru Arbitrážnej komisie v súlade s etikou. Obmedzenia spojené s užívaním služby sú totiž v prípade tlače uvedené presne.
Komisia pretriasala aj ďalších sedem podnetov. Ukázalo sa však, že ani jedna z reklám nebola v rozpore s etickým kódexom.

Ako prerezať ženu
Brniansky "nožiar" Josef Tupý si od svojho reklamného plagátu s motívom nahej ženy sprevádzanej dvojzmyselným sloganom -- U nás nabrúsené nože prerežú všetko -- sľuboval davy zákazníkov. Nakoniec sa mu však podarilo niečo úplne iné. Prilákal pozornosť Rady pre reklamu, ktorá prikázala neetický plagát stiahnuť.
Ako napísali české Hospodářské noviny, podľa vyjadrenia rady sa zišlo na jej adrese veľa sťažností nielen od ženských organizácií, ale aj od súkromných osôb. "Naše rozhodnutie súvisí s normou, ktorá hovorí, že nahota môže byť v reklame, len ak je v organickej zhode s prezentovaným produktom. A v tomto prípade nie je," povedal šéf rady Ladislav Šťastný. Sťažovateľom z radov občanov či ženských organizácií však prekážalo čosi iné -- fakt, že provokuje k násiliu na ženách a že je sexistická.
Podľa šéfredaktora českého časopisu Marketing a media Daniela Koppla bývajú takéto reklamy na lokálnej úrovni úplne bežné. Problém by podľa neho bol, keby sa s podobnými motívmi propagovali veľké a známe firmy.

SRo na digitálnej báze
Verejnoprávny Slovenský rozhlas má ako prvé médium u nás pridelenú licenciu na digitálne vysielanie. Rozhodla o tom Rada pre vysielanie a retransmisiu na zasadnutí vo štvrtok 22. novembra.
Licenciu pre nový typ vysielania získalo všetkých šesť programových okruhov Slovenského rozhlasu -- Rádio Slovensko, Rádio Regina, Rádio Devín, Rádio_FM, Rádio Patria a Rádio Slovakia International.
Digitálne vysielanie zníži poruchovosť príjmu signálu a zabezpečí kvalitnejší príjem aj v oblastiach, kde to bolo až doposiaľ nemožné. Okrem toho sa očakáva, že dôjde aj k rozšíreniu programovej ponuky. Zaujímavým prínosom digitalizácie bude služba, ktorá umožní interakciu diváka a televízie.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/podnikanie, menuAlias = podnikanie, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
08. máj 2024 04:32