StoryEditor

Lidl rozširuje ponuku

26.12.2007, 23:00

Širokú ponuku kancelárskych potrieb plánuje od začiatku januára predávať vo svojich supermarketoch na Slovensku nemecká maloobchodná sieť Lidl. Reťazec patriaci spolu so sieťou hypermarketov Kaufland koncernu Schwarz-Gruppe nemeckého podnikateľa Dietera Schwarza začal už na začiatku decembra, rovnako ako hypermarkety Kaufland v Nemecku predávať elektrickú energiu.

Elektrina z obchodu
Štartovací balíček firmy E, ktorá je dcérskou spoločnosťou energetickej skupiny E.ON pod názvom "E ako jednoducho", predával Lidl na svojich pultoch pritom za výhodnejšiu cenu, ako je najnižšia cena dostupná na trhu. Cena za jednu kilowatthodinu elektrickej energie kúpenej v Lidli má byť nasledujúcich 24 mesiacov vždy o jeden eurocent nižšia ako cena, za ktorú sa elektrina bežne predáva v mieste bydliska zákazníkov.
Lidl, ktorého začiatky siahajú do 30. rokov minulého storočia, kedy v nemeckom mestečku Schwäbisch vznikol veľkoobchod s potravinami a iným tovarom, na slovenský trh vstúpil v roku 2004. Ponuka vlastných značiek pôvodom najmä poľskej a českej výroby narazila na zdržanlivý záujem slovenských spotrebiteľov, v dôsledku čoho musel reťazec revidovať svoj sortiment a zaradiť doň viac výrobkov slovenského potravinárskeho priemyslu. Diskontný reťazec predajní sa spolu so sesterskou sieťou hypermarketov Kaufland sústreďuje na širokú ponuku ovocia a zeleniny, ako aj čerstvých a trvanlivých potravín.

Konkurenčná klíma
Podľa výsledkov prieskumu agentúry GfK obyvatelia Slovenska vlani v obchodoch minuli 13 percent svojich celkových výdavkov. Lidl, ktorý na Slovensku o priazeň zákazníkov súperí najmä so sieťou supermarketov a predajní Coop Jednota, bude u nás čoskoro čeliť aj konkurencii ďalšieho nemeckého diskontného reťazca Aldi.
Predajca potravín, ovocia a zeleniny, obuvi a odevov sa od januára budúceho roka rozhodol zvýšiť svoje tržby aj predajom kancelárskych potrieb. Zvýši však tým zároveň podiel nepotravinárskeho tovaru v regáloch svojich predajní.
Diskontný charakter Lidlu v potravinách v poslednom období naštrbila cenová politika reťazca. Jeho ceny základných potravín sú mnohokrát totožné s cenami v hypermarketoch a predajniach konkurencie, ktorá nemá diskontný charakter. Aj preto sa sieť snaží svoju ponuku smerom k zákazníkom obohatiť o výrobky, ktoré ponúkajú veľké predajne a sortiment, ktorý je adresovaný spotrebiteľom, ktorí nie sú typickými klientmi Lidlu.
Lidl, ktorý na Slovensku naďalej expanduje, pokračuje vo vykupovaní nehnuteľností a pozemkov v mestách nad päťtisíc obyvateľov, v ktorých by mohol umiestniť svoju prevádzku.

Málo zelený Lidl
Po afére s predajom syra Niva nakazeného lysteriózou má Lidl na Slovensku ďalší problém. Podľa zistení organizácie Priatelia Zeme-SPZ totiž sieť predajní Lidl neponúka svojim zákazníkom minerálku vo vratných fľašiach. Podľa platnej legislatívy musí mať v ponuke minerálky vo vratných fľašiach každý obchod s predajnou plochou nad 100 štvorcových metrov, ktorý ju ponúka v PET fľaši. Predajne Lidlu do tejto kategórie patria, avšak zákon prikazujúci obchodníkom s potravinami mať v ponuke aj minerálky vo vratných fľašiach ignorujú.
Pochybenie Lidlu zistili Priatelia Zeme-SPZ koncom novembra počas Celoslovenského týždňa aktivít Zachráňme minerálku vo vratných fľašiach. "Kontrolovali sme takmer 70 obchodov, najmä na strednom a východnom Slovensku. Lidl bol jediný, kto porušoval zákon vo všetkých kontrolovaných prevádzkach. Napríklad v Novom meste nad Váhom, Liptovskom Mikuláši, Prešove, či Košiciach," hovorí Katarína Vrábľová z Priateľov Zeme-SPZ.

Skryté vratné fľaše
Ostatné reťazce obstáli lepšie, väčšinou minerálku v sklenených fľašiach v ponuke mali. "Pochvalu si zaslúži najmä Coop Jednota, v ktorej sme, až na jednu výnimku, nezistili žiadne pochybenie," dodáva Katarína Vrábľová. Oproti minulým rokom sa situácia zlepšila, predajní s ponukou minerálok vo vratných fľašiach pribúda.
Podľa Vrábľovej problémom ostáva, že niektoré obchody síce tieto minerálky majú, ale uložia ich na málo viditeľné miesto mimo ostatných. Zákonnú povinnosť si tak splnia, ale zákazník fľaše ľahko prehliadne.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
29. apríl 2024 13:27