StoryEditor

Spotrebiteľská etika. Existuje vôbec?

30.01.2008, 09:11
Spotrebitelia sú najväčšou ekonomickou skupinou, ktorá priamo alebo nepriamo ovplyvňuje a je ovplyvňovaná prakticky každým verejným alebo súkromným ekonomickým rozhodnutím. Nepochybne táto skupina produkuje ekonomický úžitok. Napriek tomu sú jej názory častokrát nevypočuté, respektíve úplne odignorované.

Etika vo vzťahu k spotrebiteľovi sa stáva čoraz frekventovanejším pojmom. Zlepšovanie spotrebiteľských práv, prosperity a blahobytu sú základné hodnoty Európskej únie.Veľmi dôležitým aspektom v oblasti spotrebiteľskej problematiky je posúdenie toho, či sa výrobcovia a obchodníci správajú dostatočne eticky voči spotrebiteľom.

Správanie výrobcov i obchodníkov k spotrebiteľom na Slovensku sa v zásade postupne zlepšuje. Rastie počet podnikateľov, ktorých krédom je pracovať v zmysle etiky. Samozrejme, v menšom počte sa objavia aj takí, čo tieto zásady nie vždy vyznávajú. Akoby si neuvedomovali, že výrobcovia a obchodníci sú zároveň aj v pozícii spotrebiteľa. Z jedného pohľadu vystupujú výrobcovia a obchodníci samostatne voči spotrebiteľovi, lebo každý zodpovedá za niečo iné – výrobca za kvalitu a obsah balených výrobkov, ktorých je väčšina, a obchod za ponuku a predaj v zmysle odporúčaného času spotreby. Z druhého pohľadu sú oba subjekty zodpovedné za ochranu zdravia a práv spotrebiteľov. Žiaľ, objavujú sa aj neetické formy jednania, ktoré treba postihovať tak vo výrobe, ako aj v obchode. Možno však konštatovať, že kvalita ponuky i výrobkov, samozrejme, vo vzťahu k cene, sa výrazne zlepšila.

Etika správania výrobcov potravín a obchodníkov voči spotrebiteľom sa dá zhodnotiť iba po zohľadnení viacerých skutočností a výsledok určite nie je čierno-biely. Na jednej strane je fakt, že pri označovaní výrobkov a najmä pri rôznych promočných a reklamných akciách v obchodoch sú spotrebitelia občas zavádzaní. Na druhej strane tvrdá konkurencia medzi jednotlivými obchodnými spoločnosťami, ktorá sa prejavuje permanentným tlakom na znižovanie cien, je určitou živnou pôdou pre neetické správanie. Následne obchodníci tlačia potravinárov k cenám na hranici výrobných nákladov a to sa iba ťažko neodzrkadlí v samom výrobku. Ak je kvalita pridanou hodnotou, tak ju treba vyjadriť aj vyššou cenou (a spotrebiteľ, ktorý si ju želá, musí za ňu zaplatiť). Ak sa od výrobcu požaduje kvalita a zároveň i cena, ktorá ju nezohľadňuje, niekde nastane problém.

Etika býva porušovaná predovšetkým v komunikácii so spotrebiteľom. Obchodníci tvrdia, že za nízku cenu ponúkajú vysokú kvalitu. Možno niekedy pri propagačných akciách je to aj pravda. Objektívne problémy existujú vo dvoch rovinách: tá prvá je slovenská, pretože priemerný slovenský spotrebiteľ si zo svojho príjmu skutočnú kvalitu nemôže alebo nechce zaplatiť. Druhý aspekt je európsky. Európa propaguje a rozvíja politiku kvality, núti výrobcov spĺňať rôzne kvalitatívne kritériá, čo je spojené s nemalými nákladmi. Na druhej strane však úrady nemôžu zabrániť dovozom tovaru z tretích krajín, ktoré sú lacné i preto, že tamojší výrobcovia nie sú týmito kritériami viazaní. Vďaka vzájomným kontaktom výrobcov, obchodníkov, pracovníkov kontroly a spotrebiteľov sa u nás etika zlepšuje.

Ako postupovať voči tým, čo opakovane porušujú mravné, morálne a spoločenské normy?

Za najúčinnejšie riešenie sa považuje premyslená prevencia. Široká informovanosť, efektívny vzdelávací systém začínajúci sa už v školských laviciach, podpora dialógu medzi spotrebiteľom a obchodníkom i výrobcom, popularizácia kladných príkladov, jednoducho – trvalé zvyšovanie širokého všeobecného povedomia. Je dôležité, aby spotrebiteľ bol všeobecne považovaný za vysoko zainteresovaného hráča nášho hospodárskeho prostredia. Celému procesu skvalitnenia ochrany práv spotrebiteľa by určite pomohlo zjednocujúce úsilie v súčasnosti roztrieštených organizácií na ochranu spotrebiteľov v SR.

Slovenskí spotrebitelia by nemali zabúdať na svoje práva a mali by mať na zreteli hlavné zásady ochrany spotrebiteľa, ktoré sú všeobecne platné v celej EU:

1. Nakupujte, čo chcete, kde chcete.
2. Ak výrobok nefunguje, pošlite ho späť.
3. Vysoká úroveň bezpečnosti pre potraviny a iný spotrebný tovar.
4. Vedzte, čo jete.
5. Zmluvy by mali byť korektné voči spotrebiteľom.
6. Spotrebitelia niekedy môžu zmeniť názor.
7. Zjednodušenie porovnávania cien.
8. Spotrebiteľa nemožno zavádzať.
9. Ochrana počas dovolenky.
10. Účinná náhrada škody pri cezhraničných sporoch.

Je len na samotných spotrebiteľoch, na akej úrovni sú schopní dožadovať sa týchto svojich základných práv. Prvotné podnety na vylepšenie spotrebiteľskej problematiky musia vychádzať predovšetkým od samotných spotrebiteľov.

Príspevok vznikol ako výstup riešenia projektu VEGA 1/0557/08 „Inovácie marketingových a obchodných činností podnikov SR“


Autorka je doktorandkou na Ekonomickej univerzite v Bratislave (Obchodná fakulta).
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
05. máj 2024 14:38