31.01.2017, 15:00

Potraviny šťastia: dajte si banán a na šišku radšej zabudnite

Znie to ako rozprávka - sladké cestíčko sa vám kotúľa rovno do žalúdka. Lenže zdanie klame. Šišky váš organizmus nenasmerujú do neba, ale skôr do pekla. Magazín Rodina DNES zisťoval, ktoré potraviny vám náladu nepokazia.

Potraviny šťastia: dajte si banán a na šišku radšej zabudnite
Zdroj: pixabay.com

Funguje to tak, že niektoré jedlo má vplyv na tvorbu serotonínu (hovorí sa mu "hormón šťastia"), ktorý pôsobí na nervový systém a navodzuje pocit radosti, dobrú náladu, pohodu. Keby to ale bolo jednoduché, stálo by priamo na obaloch výrobkov "serotonín-up. Lenže hladinu serotonínu zvyšujú napríklad aj alkohol alebo sladkosti - ale zákerne, píše idnes.cz.

Len si zobnete niečo sladké a už nasleduje parádny efekt - hormón vás vystrelí nahor. Háčik je v tom, že jeho hladina začne čoskoro prudko klesať a organizmus si vyžaduje ďalšiu dávku. (Najviac nás to láka zvyčajne večer, pretože akosi došlo denné svetlo, ktoré serotonín prirodzene stimuluje.)

Čo nám zdvihne pocity dlhodobo a konštantne? Po čom siahnuť, keď cítime, že na nás lezie nálada pod psa? Neškodné sú banány, čučoriedky, jahody, mandle, špenát, kel, paradajky, tuniak alebo losos, kakao a kakaové bôby.

Ak sa vám to celé nezdá a hovoríte si, ako by mohli potraviny ovplyvňovať, alebo možno dokonca spoluurčovať naše rozpoloženie, vypočujte si koučku psychológie výživy Michaelu Pavlíkovú: "Neveriacim Tomášom odporúčam jednoduchý experiment. Zvoľte si tri dni, počas ktorých budete jesť nekvalitnú stravu, s vysokým obsahom chemických aditív - konzervantov, farbív, príchutí - bieleho cukru, bieleho pečiva, stužených tukov, údenín, a to bez akejkoľvek čerstvej zeleniny a ovocia. Všetko len z bežného supermarketu, pokiaľ možno čo najlacnejšie. Počas týchto troch dní sledujte stav svojej energie a svoje subjektívne pocity. A naopak inokedy si zvoľte tri dni, kedy budete jesť stravu ideálnu v biokvalite alebo aspoň z overených lokálnych zdrojov, s minimom prídavných látok, s alternatívnymi sladidlami, s kvalitnými nestuženými tukmi a s vysokým podielom čerstvej zeleniny a ovocia. A potom si porovnajte, aké sú vaše pocity a hladina energie. "

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.